3 desembre 2024
spot_img
3 desembre 2024

La idea de negoci

Se’ns poden acudir moltes idees, però no sempre són fàcils de dur a terme i moltes vegades no estan adaptades al nostre mercat

Una idea de negoci és el punt de partida per a la creació d’una empresa o projecte empresarial. Se’ns poden acudir moltes idees, i algunes de molt bones. Però no sempre són fàcils de dur a terme i moltes vegades no són idees adaptades al mercat on som.

Com sabem que una idea de negoci és bona? En primer lloc, cal estudiar el mercat. Això és, investigar si hi ha persones que estiguin disposades a comprar-ho. Hi ha inversors que abans de llançar-se paguen grans estudis de mercat. Però si no es té pressupost, també és possible fer alguna enquesta pròpia o unes trucades a les possibles persones compradores, per veure si hi estarien interessades. Aquest estudi també ens servirà per entendre el que el mercat vol, resoldre problemes i millorar encara més la idea de negoci.

És important analitzar la demanda i saber si el producte o servei que es vol vendre resol alguna necessitat o problema. Com més necessitat hi hagi del producte, més fàcil serà al final la venda.

Un cop se sap això, també cal saber qui o qui són possible competència, analitzar com treballen i com poder oferir alguna cosa diferent i fins i tot amb més valor agregat. És a dir, una cosa que pugui oferir més que la competència.

L’últim dels aspectes que cal analitzar per saber si una idea és realment bona és: quants articles he de vendre per pagar el que em costa fer-ho? Per exemple, si venc cafès quants cafès he de vendre per pagar el que em costa preparar aquests cafès (cafè, màquina, tasses, rentadora, electricitat, aigua, salari de la persona que prepara els cafès, lloguer del local, aspectes fiscals, etc.). 

Així podrem projectar si un producte o un servei és mínimament viable.

Altres aspectes a valorar

I una vegada sabem que el producte o servei té potencial, perquè resol una necessitat, la gent està disposada a comprar-la i la competència no és gaire bona, hem de pensar en altres coses. 

La primera és que el que plantegem sigui legal. Per més que tinguem una idea molt bona i hi hagi molta gent disposada a comprar-lo, si el marc regulador no ho permet, la nostra idea fracassarà abans d’arribar enlloc. 

I una altra de les coses que cal tenir en compte és l’escalabilitat. Els temps canvien molt ràpidament i mentre alguna cosa pot ser molt útil en un temps, no ho serà gens en un futur. Per això, les persones que són al món de la creació d’empreses demanen que es pensi en com es creu que el món anirà canviant, per fins i tot avançar-se als temps. Una idea pensada avui ha de tenir en compte els canvis que portarà la intel·ligència artificial i les noves tecnologies, perquè si no ho fa corre el risc de quedar obsoleta molt ràpidament. 

Una bona part dels negocis fan fallida durant els primers anys de vida. Per això és important pensar en el futur i el potencial de la idea a llarg termini. 

I també cal tenir molta passió amb el que es fa. El procés d’emprenedoria és complicat i ardu, i requereix perseverança i flexibilitat per adaptar-se als canvis. Tampoc cal menystenir la capacitat que tenim per dur a terme aquest producte o servei, ja que comptar amb habilitats, conèixer el sector augmenta exponencialment les possibilitats d’èxit. 

El millor de treballar en cooperativa és que si alguna de les persones membres no té certes capacitats, es pot coordinar amb algú que sí que les tingui. D’aquesta manera, cadascú amb les seves capacitats i possibilitats pot fer que el producte o servei plantejat sigui més viable.

Aquest article forma part d’un curs sobre Economia social. Consulta’l aquí. Més informació a la web d’ESCA

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -
-Contingut patrocinat -