13 juny 2024
spot_img
13 juny 2024

La moda ‘book’ atrapa els joves

Les xarxes socials i internet han jugat un paper clau a l’hora de promoure la literatura juvenil entre les noves generacions

Els joves no llegeixen” és una frase que se sol sentir al carrer i als mitjans de comunicació, però res més lluny de la realitat. La literatura infantil i juvenil està més viva que mai i les xarxes socials han contribuït a l’auge d’aquest gènere, han esdevingut un lloc on els joves poden informar-se i aprofundir sobre les últimes novetats i tendències.

Segons l’informe Hàbits de Lectura i Compra de Llibres a Espanya, el 74,2% dels joves entre 14 i 24 anys són lectors en el seu temps lliure, una xifra que arriba al 85% entre els adolescents de 10 a 14 anys. Totes dues xifres estan molt per sobre de la mitjana nacional (64,8%).

Internet i les plataformes digitals també han transformat els hàbits de lectura, la manera de promocionar les obres i donar a conèixer els nous autors i autores. Així, la passió per la lectura ha passat de les pàgines de paper a les pantalles i els llibres s’han convertit en un tema estrella a plataformes com Instagram, TikTok o YouTube.

En aquest sentit, les xarxes socials han donat lloc a noves figures literàries, com els booktubers o els booktokers, que es dediquen a difondre les novetats literàries entre els seus seguidors; però també han fet sorgir nous formats de literatura que combinen l’escriptura amb els temes més virals i aconsegueixen atreure milions de joves lectors.

Booktubers, bookstagramers i booktokers

Milions de joves s’endinsen cada dia a les xarxes socials buscant-hi contingut relacionat amb el món de la literatura. El boom literari en aquestes plataformes està impulsat per alguns creadors de contingut que donen protagonisme als llibres: són els anomenats “influencers literaris”.

Depenent de la xarxa social, se’ls coneix com a booktubers (YouTube), bookstagramers (Instagram) o booktokers (TikTok). L’objectiu d’aquests perfils és fer recomanacions, presentar novetats literàries i construir comunitats de lectors que són molt actius a les xarxes.

El fenomen book arrasa fins i tot a TikTok, la xarxa social més popular entre els adolescents, basada en vídeos curts plens d’efectes visuals. Malgrat això, el format audiovisual s’ha convertit en la millor manera de promocionar la lectura: l’etiqueta #booktok suma més de 113 bilions de visualitzacions.

Pels lectors i lectores, les xarxes socials s’han convertit en un punt de trobada, un espai on sentir-se acollits i pertànyer a una comunitat. La passió per la lectura uneix els adolescents, que se senten en llibertat per compartir els seus gustos, aprendre i adquirir coneixements que poder incorporar a la seva vida diària.

La màgia dels ‘fanfic’

Molt abans de l’esclat d’internet i les xarxes socials, sagues de novel·les com Harry Potter, Crepuscle o Els Jocs de Fam van crear veritables exèrcits de lectors entre el públic més jove. Va ser llavors quan l’etiqueta de “literatura juvenil” va començar a fer-se present i deixar empremta en el sector editorial.

L’afició per aquestes històries, moltes de les quals van ser adaptades al cinema, va fer que els fans deixessin volar la imaginació i creessin les seves pròpies històries amb els seus personatges de ficció preferits.

Aquest va ser l’origen dels fan fiction o fanfic, traduïts al català com a fanficció. Es tracta d’una “ficció escrita per un admirador d’una sèrie de televisió, d’una pel·lícula o d’un llibre, que se serveix dels personatges i de l’univers de l’obra original per a crear la seva pròpia història”, segons la definició del Termcat. Les fanficcions solen estar publicades a internet.

Encara que sembli una tendència molt nova, en realitat formen part d’un gènere literari que va aparèixer a la dècada del 1970: els seguidors de la sèrie Star Trek van començar a imaginar noves aventures per als protagonistes després que la sèrie es deixés d’emetre.

Plataformes com Wattpad o Archive of Our Own (AO3) acumulen milers de fanficcions i demostren que el gènere té molt d’èxit entre els joves. D’una banda, aquest format facilita l’autopublicació d’autors novells; de l’altra, les editorials s’han llançat a captar nous talents per publicar-los en paper. Alguns fins i tot s’han adaptat i tenen la seva pròpia pel·lícula o sèrie de televisió.

Treballa aquest tema A FONS a l’aula

Aquest article forma part d’una seqüència didàctica amb activitats i tutorització periodística.

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -