14 juliol 2024
spot_img
14 juliol 2024

La posició i la distància: els diferents tipus de plans

El fotògraf situarà la càmera en funció d’allò que vulgui retratar, i pot anar des d’un paisatge fins al detall petit d’un rostre o un objecte

Un pla es defineix per la quantitat d’objecte que queda enquadrat en una imatge. No expressarem el mateix amb una fotografia d’un cos sencer que amb una on només es veu la cara d’una persona. De la mateixa manera que l’espectador no es fixarà en els detalls d’un paisatge ampli però sí que ho farà si només es retrata un arbre frondós.

És important tenir en compte els tipus de plànols a l’àmbit de la fotografia perquè ajudaran a endinsar-se en l’expressió del contingut. La majoria s’han donat a conèixer a través del cinema, però es tracta de dues disciplines que comparteixen aquesta denominació quan es tracta de l’enquadrament de la imatge.

Conèixer els diferents tipus de plànols, pot servir com a guia per iniciar-se a la fotografia ja que, en mirar pel visor d’una càmera, es pot analitzar la imatge que es capturarà abans de fer-ho.

Pla General

Quan el protagonista d’una imatge és l’espai, aquest s’anomena un gran pla general. Aquest s’usa principalment per descriure una situació. Se sol realitzar amb objectius angulars i permet ensenyar un gran escenari. En el cas que a la fotografia hi hagi subjectes protagonistes, aquests ocupen una part petita de la imatge. Es pot utilitzar, per exemple, a les fotos de grups nombrosos.

Si bé és força similar a l’anterior, el pla general dóna importància tant a l’element protagonista com a l’entorn on es troba. És un dels plànols més utilitzats i, tot i que ofereix un punt d’interès, el fons no es perd de vista.

A mesura que la càmera s’acosta al subjecte protagonista, aquest cobrarà més importància dins de la imatge. El pla sencer és aquell en què l’element destacat de la fotografia apareix de cap a peus. Es captura de cos sencer. D’aquesta manera, el paisatge o l’entorn del subjecte passa a un segon terme, i la figura humana és l’element protagonista de la imatge.

L’enquadrament és important en aquest cas, ja que moltes vegades el fotògraf s’oblida de mirar les vores abans de disparar i pot tallar els peus al protagonista.

Pla Mig 

Entre el pla general (paisatge i protagonista) i el pla mig (retall a la cintura) es troba el pla americà. Es caracteritza per retallar el personatge per sobre dels genolls i rep aquest nom perquè té el seu origen a les pel·lícules de texans, en què el tall es feia a aquesta altura perquè els revòlvers fossin visibles. És un pla estrictament utilitzat per a fotografia de retrat i també és conegut com a pla tres quarts.

Però el més utilitzat i un dels més comuns és el pla mitjà. És una mica més tancat que l’americà i aporta cada cop més intimitat ja que la càmera està més a prop del protagonista. La cara del subjecte és un dels elements destacats de la imatge, però també ho serà part del seu tors fins a la cintura. Aquest tipus de pla ofereix una visió similar a la que es pot tenir en una conversa amb aquesta persona.

En el cas del pla mitjà, es mostren braços i mans però si tanquem una mica més el pla i ens acostem al protagonista, podem trobar-nos amb el pla mitjà curt. Es tracta d’un enquadrament per sota del pit i, en el cas de mans i braços, la fotografia retallarà pels avantbraços abans d’arribar al colze.

Primer Pla

És la definició del retrat en el concepte més clàssic. El primer pla fotogràfic destaca la mirada o els trets facials. Va des del cap fins a les espatlles. Una cara de sorpresa, un somriure, una mirada misteriosa… Tots aquests conceptes són fàcils d’expressar mitjançant una imatge fixa amb un primer pla.

Aquest es diferencia del pla sencer, en què el rostre no té tanta importància. No només la resta del cos, on l’observador ja no es fixarà, sinó que també s’eliminarà la importància del fons, de l’escenari on hi ha el protagonista.

Però encara hi ha un altre tipus de pla en què els detalls facials prenen més importància. És l’anomenat primeríssim primer pla. La cara o l’objecte retratat ocupa tot l’enquadrament i permet fixar-se en elements que, en altres casos, passarien desapercebuts. En aquest cas, les espatlles ja no apareixen a l’escena i es talla des del front fins a la barbeta. És una mostra d´intimitat i expressivitat.

L’últim tipus de pla a tenir en compte en endinsar-se al món de la fotografia és el pla detall. Tal com en destaca la definició, se centra en alguna part concreta del subjecte protagonista, ja sigui una persona o un objecte. És el pla més proper.

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -