16 febrer 2025
spot_img
16 febrer 2025

La ràdio, una revolució en la història de la comunicació

El 13 de febrer se celebra el Dia Mundial de la Ràdio, una jornada per ressaltar la importància d’aquest mitjà de comunicació i el seu impacte en la societat

L’Organització de les Nacions Unides per a l’Educació, la Ciència i la Cultura (UNESCO) va declarar el 13 de febrer com el Dia Mundial de la Ràdio. L’objectiu d’aquesta jornada és reconèixer el valor d’aquest mitjà de comunicació i el seu impacte en la societat al llarg dels anys.

Aquest 2025, la UNESCO ressalta la tasca de la ràdio en la difusió d’informació sobre la crisi climàtica. Els efectes del canvi climàtic, com les onades de calor, els incendis forestals o les inundacions, estan canviant el nostre planeta. El paper de la ràdio és clau, ja que ofereix informació immediata sobre aquests esdeveniments. 

Es diu que la ràdio és el mitjà de comunicació més accessible. Hem de tenir en compte que, a molts llocs del món, la gent no té accés a Internet o una televisió a casa seva. En aquests casos, la ràdio és una font essencial per saber què passa al món.

Gràcies a la ràdio, comunitats aïllades i de baixos recursos també tenen accés a la informació, un dret fonamental que promou l’educació i la participació ciutadana. Per escoltar-la només necessitem un receptor: un aparell petit, de baix cost i que sol funcionar amb piles.

Quin impacte va tenir la ràdio?

La creació de la ràdio va marcar un abans i un després en la història de la comunicació. El 1895, l’enginyer Nikola Tesla va inventar un sistema per transmetre missatges de veu sense fils. Fins aleshores, les comunicacions a llarga distància necessitaven que hi hagués cables que connectessin els diferents punts de transmissió i recepció d’informació.

El treball de Tesla va establir les bases de la radiodifusió, però va ser l’inventor italià Guglielmo Marconi qui va realitzar la primera comunicació sense fils: va enviar un missatge entre Dover (Anglaterra) i Boulogne (França), a una distància de 48 quilòmetres. L’any 1901, va ampliar aquesta distància i va dur a terme la primera transmissió que va travessar l’oceà Atlàntic.

No obstant això, no va ser fins al 1920 quan la ràdio va començar a esdevenir un mitjà de comunicació de masses. La seva arribada a la societat va ser revolucionària: fins aleshores, les persones havien d’esperar cada matí que es publiquessin els diaris en paper per saber què passava al món.

Així, la ràdio va permetre a la societat accedir a notícies en temps real per primera vegada, un fet clau per seguir conflictes armats com la Segona Guerra Mundial, per exemple. Però la ràdio no només va oferir informació, sinó que també es va convertir en una nova forma d’entreteniment a través de programes de música, tertúlies…

Com t’afecta aquesta notícia?

L’arribada de la televisió a les llars i, especialment, la democratització d’Internet, va tenir un impacte a la ràdio. L’audiència va començar a diversificar-se, i moltes persones van començar a utilitzar altres mitjans per informar-se i entretenir-se. Tot i això, la ràdio no ha arribat mai a desaparèixer, hi continua sent rellevant en ple segle XXI.

Aquest mitjà és utilitzat cada dia per milions de persones de tot el món. Això ha estat possible gràcies al fet que la ràdio s’ha adaptat a les noves tecnologies: per exemple, ara és possible connectar-se a una emissora radiofònica mitjançant Internet. També s’han creat nous formats que generen interès a l’audiència; és el cas dels pòdcasts.

La ràdio també continua triomfant per la seva proximitat amb l’oient. És un mitjà que, gràcies a la veu dels locutors, pot acompanyar-nos en el nostre dia a dia: mentre ens desplacem amb cotxe, fem tasques a casa, treballem o estudiem… I no podem oblidar-nos de les persones amb discapacitat visual, per als quals la ràdio es converteix en una eina essencial per informar-se.

L’ABC de la notícia

Participació ciutadana: implicació activa dels ciutadans en els assumptes polítics, socials i econòmics de la seva comunitat.

Radiodifusió: transmissió sense fils de senyals de ràdio a un públic massiu, cosa que permet la difusió d’informació i entreteniment.

Mitjà de comunicació de masses: canal que transmet informació a un gran nombre de persones simultàniament (per exemple, la televisió, la ràdio o Internet)

Receptor de ràdio: dispositiu que rep i converteix els senyals de ràdio en so, que permet a l’usuari escoltar la informació.

Verifica si ho has entès!

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -
-Contingut patrocinat -