10 desembre 2022
spot_img
10 desembre 2022
spot_img

L’alumnat del projecte RED s’implica en la lluita contra la fam

Els i les redactores escolars participen a un ‘webinar’ per reflexionar sobre la situació de les persones migrants i refugiades que fugen per la fam i la violència

Conèixer la situació de les persones migrants i refugiades que fugen per la fam o la violència als seus països va ser l’objectiu del webinar ‘Darrere d’una emergència’, que es va celebrar dijous passat 20 d’octubre a l’Auditori de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna.

L’esdeveniment, organitzat per Junior Report i Acción Contra el Hambre, va acollir virtualment a més de 100 alumnes del projecte Revista Escolar Digital (RED) que van cobrir l’acte per a les seves respectives revistes escolars digitals, Badalonès ReportINS Jaume Almera ReportOctavio Cuartero ReportMaría Moliner Report, El Pilar Report y EPIS Report.

Els rostres de la fam

A través de l’exposició fotogràfica ‘Els rostres de la fam’, l’alumnat va tenir l’oportunitat de sensibilitzar-se sobre el problema de la fam darrere d’emergències humanitàries explicat pels professionals que lluiten contra aquest conflicte en els diferents territoris.

L’exposició itinerant, que arribarà a Barcelona en els pròxims mesos, pretén allunyar-se de les emergències deshumanitzades i donar visibilitat als rostres i les històries de les persones que pateixen aquests conflictes.

Amb la dinamització d’Irene Mañero, especialista en comunicació de l’entitat, els redactors i redactores també van fer un recorregut sobre les tasques que es duen a terme durant aquestes emergències i van entendre la relació entre la fam i els conflictes en els diferents països.

Mañero va posar l’accent en les més de 50 emergències sobre les quals van actuar l’any passat i en l’augment crític a causa de fenòmens climàtics extrems, la violència o la pandèmia. Actualement, la situació és especialment vulnerable a Líban, Síria, Filipines i Ucraïna.

Fam i pobresa en diferents contextos

Elisa Bernal, especialista en comunicació d’emergències, va presentar a tot l’equip i va exposar la seva feina tant abans, durant i després del conflicte, aclarint que no sols s’actua durant l’emergència sinó que resulta un procés molt més complex.

Amb la intervenció de Roberto Arranz, cap d’emergències de AECID, l’alumnat va poder fer-se una idea dels punts geogràfics on es troben les emergències més greus actualment. Arranz va ressaltar la situació de les persones que es troben en un ‘’embut de trànsit de població migrant’’ en territoris d’Amèrica llatina, com és el cas d’Hondures.

“Als països més desenvolupats hi ha mecanismes de protecció social que permeten esmorteir la fam i la pobresa”, va expressar Rafael del Prado, responsable del projecte Hambre y Conflicto. En aquest sentit, va apuntar que “a Espanya hi ha altres formes de pobresa i fam, com el tipus d’alimentació que es consumeix”.

Finalment, l’alumnat es va interessar per l’impacte de la guerra en la fam. Del Prado va explicar que “l’increment de la conflictivitat tindrà conseqüències en un augment de la fam, no sols perquè s’inverteixi en armament, també per la pujada del cost dels aliments”.

Fomentar l’esperit crític, principal objectiu del projecte RED

El webinar de ACH i Junior Report té com a objectiu conscienciar als joves sobre la problemàtica de la fam en el món i forma part del pla d’activitats del projecte RED, una xarxa de diaris escolars dirigits i redactats pels propis estudiants. La iniciativa s’integra en un Pla de Treball dissenyat per a connectar als redactors i redactores, amb la finalitat d’estimular el pensament crític i treballar l’educació mediàtica dins i fora de les aules.

Actualment, el projecte Revista Escolar Digital (RED) compta amb més de 100 centres educatius de diferents punts del territori formant aquesta xarxa de més de 5.000 alumnes que dirigeixen i gestionen les seves pròpies revistes escolars digitals. El projecte també compta amb RED Report, la capçalera comuna amb les diferents redaccions escolars.

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -