Formades pels alumnes, reben l’orientació i el suport del professorat i desenvolupen la seva activitat social i econòmica a l’escola
Una cooperativa d’alumnes és una societat cooperativa formada pels alumnes, que són els protagonistes. Compta amb l’orientació i el suport del professorat i desenvolupa la seva activitat social i econòmica a l’escola. Aquestes cooperatives compleixen, apliquen i promouen els principis i valors cooperatius i serveixen per dur a terme activitats o projectes cooperativitzats.
Objectius de les cooperatives d’alumnes
- Apropar l’economia social a l’aula i al centre
- Viure una experiència basada en un projecte comú de base col·laborativa.
- Integrar els valors i els principis cooperatius.
- Desenvolupar competències clau per a la vida i el futur professional (cooperació, treball en equip, gestió i resolució de conflictes, habilitats socials, responsabilitat…).
- Implementar un model en què el professorat acompanya l’alumnat, que és el protagonista del seu propi procés i aprenentatge.
- Fomentar models productius diferents on les persones estiguin al centre
- Visualitzar models productius alternatius a la visió econòmica hegemònica.
- Experimentar models de gestió compartida i lideratge col·lectiu.
- Promoure la responsabilitat amb l’entorn i la participació a la comunitat.
Què podem fer des d’una cooperativa d’alumnes?
Les cooperatives d’alumnes serveixen per a realitzar activitats o projectes que sorgeixin de les idees i iniciatives dels socis. Exemples:
- Realitzar tallers productius per finançar activitats dels alumnes
- Revista Escolar Digital
- Organització de campionats de jocs i esports al pati
- Viatge de fi de curs
- Col·laborar amb l’escola per a la millora de les instal·lacions i equipaments dels centres.
- Serveis de reciclatge, medi ambient, reparacions i manteniment general
- Col·laborar amb l’escola per a dinamitzar les activitats festives i culturals (arts escèniques)
- Per oferir serveis als alumnes i a les famílies de les escoles
- Mediació de conflictes
- Punt d’informació a l’alumnat nouvingut
- Espais de reforç escolar i repàs
- Suport a la biblioteca escolar
- Per fer projectes solidaris amb l’entorn
- Activitats a casals de gent gran: contacontes, conversa, etc.
- Intercanvis amb projectes solidaris d’altres països
- Organització d’activitats per recaptar fons per a iniciatives solidàries
En general, les activitats han de complir els requisits següents:
- Per motius legals, s’han de dur a terme dins de l’àmbit educatiu les activitats econòmiques (dineràries).
- Han de ser activitats destinades a la comunitat educativa (famílies, alumnat, professorat, personal de serveis, monitoratge, etc.)
Les cooperatives d’alumnes són entitats sense ànim de lucre, per la qual cosa els beneficis no es reparteixen de manera individual sinó que s’han de destinar a una activitat col·lectiva, i a més un mínim del 20% s’hauria de destinar a una entitat social. Sovint es decideix destinar els beneficis de l’activitat al viatge de fi de curs, a una celebració a l’escola, a La Marató (exemple) o es reinverteixen en la pròpia cooperativa. Cal tenir en compte que, per exemple, en el cas del viatge de fi de curs, cal treballar perquè els beneficis reverteixin en totes les persones que hi participen, sota un model solidari, ja que es destinen a l’activitat, no a les persones que fan l’activitat.
Les cooperatives d’alumnes permeten potenciar en l’alumnat el desenvolupament de competències clau per a la vida i el futur professional, faciliten la realització d’activitats que sorgeixen de l’alumnat, fomentant la iniciativa, l’emprenedoria i la presa de decisions col·lectives, i tot això des del treball i la promoció dels valors i els principis cooperatius com a eix transversal.
Aquest article forma part d’un curs sobre Economia social. Consulta’l aquí. Més informació a la web d’ESCA