La institució aprofita la nova normalitat per a integrar definitivament les noves tecnologies
La pandèmia del coronavirus ens ha obligat a canviar la nostra manera de viure. Tant els ciutadans, com les empreses i administracions s’han hagut d’adaptar a una nova realitat. L’INEFC no ha estat una excepció. La institució ha optat per a aprofitar aquesta circumstància per donar una empenta definitiva a la digitalització del centre.
“En canvi no va ser fàcil, ni per a l’alumnat ni per al professorat. Les classes van acabar-se de cop. Vam fer un esforç molt gran per adaptar-nos, tant professors com alumnes”, explica Queralt Prat, professora de l’INEFC Lleida, que celebra que en els primers moments de la pandèmia el professorat i l’alumnat del centre s’unissin per poder acabar el curs en les millors condicions per via telemàtica.
Mesos després, amb l’inici del nou curs, les coses han canviat. Els centres de Barcelona i Lleida de l’INEFC apliquen una docència híbrida, que combina classes teòriques en línia, amb sessions mixtes amb mig grup a l’aula i mig des de casa, i activitats pràctiques presencials. Aquest sistema varia en tot moment en funció de la situació epidemiològica, amb la idea de preservar la salut de tota la comunitat de l’INEFC.
Nova manera d’ensenyar i aprendre
El nou model d’ensenyament híbrid implantat per l’INEFC suposa una nova manera de plantejar els estudis i una aposta definitiva de la institució per integrar les tecnologies de la informació i la comunicació (també conegudes com a TIC) en el seu dia a dia. No s’hi val a traslladar el que es feia presencialment al món virtual, sinó que és necessari adaptar la docència.
“Tots sortim de la nostra zona de confort i organitzem el programa lectiu d’una manera diferent”, afirma Meritxell Monguillot, professora de l’INEFC Barcelona. En aquest sentit, una de les claus d’aquest nou ensenyament és la de generar dinàmiques d’interacció entre alumnes. “La nostra tasca com a docents és buscar Eines que generin interacció. Això no significar necessàriament que l’alumnat es connecti alhora, sinó que es poden buscar debats, reflexions, activitats col·laboratives…”, indica Meritxell Monguillot.
A més, també és important acompanyar en tot moment l’alumnat. “És clau transmetre aquesta sensació de calidesa cap a l’alumne quan està en un entorn virtual, que no sentin que estan sols”, afegeix la professora de l’INEFC Barcelona.
View this post on Instagram
D’altra banda, l’ensenyament híbrid també ha provocat que l’alumnat valori més les sessions pràctiques presencials davant la possibilitat que la Covid-19 obligui a cancel·lar-les en un futur pròxim: “He detectat que les viuen amb moltíssima intensitat. Les espremen moltíssim i això m’ha sorprès”, confessa Meritxell Monguillot.
Aquestes sessions es realitzen respectant totes les mesures de distanciament social que estableix el protocol de l’INEFC. Tant professorat com alumnat porta mascareta durant la classe, sempre que és possible es manté la distància de seguretat i els objectes utilitzats es desinfecten en finalitzar.
La idea de l’INEFC és aprofitar l’experiència generada durant aquests mesos de pandèmia per millorar en el futur. “La pandèmia ens ha fet construir molt material en línia i desenvolupar noves metodologies d’ensenyament. La idea és mantenir una part de la docència telemàtica, però recuperar totalment la part pràctica”, sentencia Queralt Prat.
Informació elaborada en col·laboració amb l’INEFC