Els i les redactores d’aquest centre de Lleida s’uneixen a la xarxa de revistes escolars digitals i ja treballen en els seus pròxims articles
L’Institut Guindàvols acaba d’estrenar la seva nova capçalera: Guindàvols Report. Els i les alumnes d’aquest centre de Lleida ja estan seguint el Pla de Treball i aviat començaran a publicar els seus primers articles sobre tots aquells fets noticiables que els envolten. La revista escolar, que forma part del projecte Revista Escolar Digital (RED), s’ha posat en marxa gràcies a l’aportació de la Beca RED SM/Cruïlla 2022-2024, que finançarà el cost del projecte durant els dos pròxims cursos escolars.
El llançament d’aquest nou diari escolar es va oficialitzar el divendres passat, 30 de setembre, quan els i les redactores van rebre a la Núria Melgosa, directora de l’Editorial Cruïlla – Grupo SM, i a la Natàlia Jaurrieta, membre de l’equip de Júnior Report. Melgosa va fer el lliurament del diploma a en Juan José González, director de l’Institut Guindàvols, qui estava acompanyat de l’Adam, la Martina i la Sabrina, els directors del nou diari.
La directora d’SM/Cruïlla es va mostrar, un any més, encantada de poder lliurar la beca RED i va convidar als i les alumnes que estaven a la sala a estrenar-se com a periodistes en la pròxima roda de premsa de l’editorial, que tindrà lloc aquest dijous 6 d’octubre i que pot seguir-se en línia.
Després del lliurament de la beca, l’alumnat va tenir la seva primera sessió de formació, en la qual se’ls va explicar com elaborar articles, notícies i entrevistes i nodrir així el seu propi mitjà de comunicació. A partir d’ara, els i les reporteres tenen la missió de dirigir i redactar aquesta nova revista escolar amb temes del seu propi entorn, així com de caràcter més global.
L’objectiu, millorar les competències comunicatives
L’Emília Bellmunt i la Maribel Vilella, professores encarregades de posar en marxa el projecte RED en el centre, esperen que el Guindàvols Report es converteixi en “una finestra per a l’alumnat cap a tot allò que passa en el món”. Les docents creuen que aquest projecte pot ajudar a “millorar les competències comunicatives” i fins i tot pot “despertar vocacions”.
Per part seva, la Martina Cugota, una de les directores de la redacció, considera que el projecte RED és una activitat “innovadora” i “molt interessant”. Aquesta estudiant admet que vol aprofitar el seu mitjà de comunicació per a informar sobre temes que interessen als joves, i confessa que li agradaria entrevistar els components del grup lleidatà Sexenni o al grup de música The Tyets.
El projecte RED al món
L’Institut Guindàvols forma part del projecte Revista Escolar Digital (RED), que ofereix als centres educatius la possibilitat de crear un diari escolar en format digital amb el qual treballar l’educació mediàtica i promoure el pensament crític entre l’alumnat. La capçalera és gestionada per l’alumnat de cada escola, que és qui genera el contingut periodístic amb el suport d’un periodista professional.
Com a redactors, els estudiants que formen part del projecte RED tenen l’oportunitat de participar en un consell de redacció, entrevistar personalitats i treballar els diferents gèneres periodístics. I, tot això, tenint en compte els formats d’actualitat, que van des dels articles i reportatges escrits fins a la creació de contingut multimèdia, com a vídeos o podcasts.
La xarxa de diaris escolars està formada per 100 centres d’Espanya, Andorra i Bolívia que publiquen contingut en català, basc, espanyol, francès i anglès. Des que es va iniciar el projecte en 2018, s’han publicat més de 4.000 articles elaborats per joves. Els articles més destacats es publiquen en la revista col·laborativa RED Report, que té l’objectiu de convertir-se en un altaveu de l’opinió i vivències dels joves.