La Fundació Gil Gayarre posa en marxa un projecte innovador en què participa Acer, Microsoft i Letcraft Educació
Per Judith Vives
La Fundació Gil Gayarre, compromesa amb la integració i la igualtat d’oportunitats per a les persones amb discapacitat intel·lectual, ha engegat un projecte innovador en col·laboració amb Letcraft Educació, Microsoft i Acer, amb l’objectiu de millorar la formació i les habilitats digitals dels alumnes del Col·legi Concertat d’Educació Especial de la Fundació Gil Gayarre, ubicat a Pozuelo de Alarcón, Madrid.
El projecte, iniciat durant el curs 2021-2022, ha fet servir l’edició educativa del popular videojoc Minecraft per potenciar l’aprenentatge dels estudiants amb discapacitat intel·lectual. Gràcies a la col·laboració de Letcraft Educació, partner de Microsoft, i al suport d’Acer, que va proporcionar portàtils Acer TravelMate B3 i TravelMate Spin B3, els alumnes han tingut l’oportunitat d’adquirir capacitats digitals mitjançant la gamificació a l’entorn de Minecraft Education.
Un total de vint alumnes del tram educatiu Transició a la Vida Adulta, amb edats compreses entre els 17 i els 21 anys, han participat en aquest projecte pioner. L’objectiu principal ha estat reduir la bretxa digital d’aquests estudiants i adaptar els objectius i les claus d’avaluació a les competències de cada alumne.
Mitjançant Minecraft Education, els alumnes han pogut potenciar les competències digitals, la creativitat i el pensament crític, creatiu i computacional des d’edats primerenques. A més, ha fomentat la col·laboració i la resolució de problemes reals.
Formació del professorat
La formació del professorat també ha estat fonamental per a l’èxit del projecte. Per això, Letcraft Educación va crear dos mons virtuals a Minecraft Education, un centrat en l’educació viària i un altre que replicava la Fundació Gil Gayarre, on els alumnes van rebre la seva formació. A més, set docents de la Fundació van rebre un curs de tres mesos impartit pel learning partner de Microsoft per aprendre a utilitzar la versió educativa de Minecraft i aplicar-la a l’aula.
Els organitzadors fan un balanç positiu de lexperiència. L’ús de Minecraft Education ha millorat la competència digital dels estudiants i els ha empoderat en l’ús de noves tecnologies, permetent planificar, supervisar i reflexionar sobre el seu propi aprenentatge. Fins i tot han tingut l’oportunitat d’interactuar i jugar amb altres alumnes de centres ordinaris, cosa que ha enfortit la seva autoestima i la seva confiança a assolir noves fites, segons valora Luis Alberto Santiago, professor del col·legi de la Fundació Gil Gayarre.
“Ha estat un projecte protagonitzat per dos pilars fonamentals: la capacitació dels docents en l’ús del videojoc Minecraft a l’aula, d’una forma accessible i inclusiva. I la construcció d’escenaris a Minecraft Education completament pensats i dissenyats segons les necessitats dels diferents alumnes”””, comenta Carmela González, Education Business Developer de Letcraft Educación.
Manel Fabre, Acer Iberia Education Manager, indica que participar en aquest projecte juntament amb la Fundació Gil Gayarre ens ha permès dotar d’equipament adequat les necessitats de tots els alumnes. Per a nosaltres, transformar el món mitjançant l’educació és un privilegi i en aquest projecte ho hem dut a terme”.
Francisco García Calvo, director d’Educació de Microsoft Espanya, destaca la importància d’apostar per una educació més inclusiva i oberta, “Minecraft és la nostra plataforma de videojocs educatius que combina dues parts que són molt importants en l’aprenentatge: la motivació de poder jugar a un entorn segur i controlat, que ens dóna accés a moltes aplicacions i capacitats pedagògiques. I, d’altra banda, com altres tecnologies de Microsoft, està pensada sobre la base de l’accessibilitat. Amb la fundació Gil Gayarre estem aconseguint fer un projecte que té realment un impacte social”.
Després d’aquest primer projecte, la Fundació Gil Gayarre té com a objectiu ampliar-lo a les etapes superiors de l’Educació Bàsica Obligatòria. Aquesta iniciativa va més enllà de donar suport al programa curricular, ja que cerca promoure l’adquisició de rutines, independència, inclusivitat i integració real en els alumnes.