La capacitat d’arribar a una audiència global converteix les ‘fake news’ en un negoci
Existeixen diferents classes de ‘fake news’ o notícies falses. Algunes es creen amb una intenció còmica, per fer paròdia d’alguna situació: en aquests casos, és bastant evident que les notícies són falses, encara que pretenen semblar reals.
Trump reflexiona sobre si sacar a EEUU del acuerdo climático de París mientras quema neumáticos viejos en el jardín https://t.co/T46cBhdG07 pic.twitter.com/DJpwL9BBwS
— El Mundo Today (@elmundotoday) May 31, 2017
Però també hi ha persones, grups o empreses que veuen un negoci en les notícies falses gràcies a la seva gran capacitat per difondre’s i tenir milers de visualitzacions.
Més visites = més beneficis
En aquests casos, una pàgina web o un perfil d’una xarxa social comença a publicar notícies falses, prou cridaneres per atreure l’atenció dels usuaris.
L’objectiu és convertir la notícia en viral i aconseguir que augmentin les visites i seguidors: cada nova visita és un clic, i cada nou clic suposa més ingressos en publicitat.
Aquest tipus de pràctiques són diferents al ‘clickbait’ o ciberham, una tècnica utilitzada per molts mitjans digitals per captar l’atenció dels lectors amb titulars enginyosos o polèmics que després porten a notícies no tan impactants… però certes, al cap i a la fi.
Solo el 10% de la gente sabe escribir correctamente estas palabras https://t.co/hhMVlbj7uq
— BuzzFeed en Español (@BuzzFeedEspanol) May 30, 2017
Acostumen començar amb frases com: “No et creuràs el que va passar”, “10 coses que segur que reconeixes” o “Va passar això i el que va succeir després no ho endevinaries mai”… Segur que alguna vegada hi has picat!
Cada dia seleccionem una notícia, n’expliquem el context i dissenyem materials perquè estudiants de tot el món puguin llegir, debatre i opinar sobre l’actualitat a classe. Subscriu-t’hi!