Moltes embarcacions utilitzen tècniques il·legals i pesquen en zones prohibides a tot el món
La pirateria també afecta la indústria pesquera. Avui dia, la pesca és un negoci que mou milers de milions de dòlars, ja que el consum de peix i marisc s’ha multiplicat a tot el món.
Algunes empreses pesqueres aprofiten aquesta demanda per enriquir-se costi el que costi. I no tenen cap problema en utilitzar material perillós i tècniques de pesca destructiva, a més d’explotar als treballadors dels vaixells.
Una veintena de aseguradoras mundiales cierran la puerta a la #pescapirata https://t.co/rXe8Wzb5AK #ourocean @EU_MARE pic.twitter.com/nec7sFFFwL
— EFEverde (@EFEverde) October 6, 2017
La pesca pirata té efectes sobre el medi ambient, l’economia de les comunitats locals i la seguretat alimentària.
Un problema mundial
A tots els mars i oceans del planeta hi ha vaixells pesquers que es salten les lleis i pesquen quantitats molt més grans de les permeses, o bé s’endinsen en zones protegides on està prohibida.
El govern de cada país és responsables del que passa a les seves costes, però més de la meitat dels oceans del planeta no pertanyen a cap govern.
A les aigües internacionals (les que comencen a 200 milles/370 quilòmetres de qualsevol costa) qualsevol embarcació pot navegar, pescar o realitzar recerques, sempre respectant les normes de seguretat i sostenibilitat internacionals.
No obstant això, és molt difícil controlar una extensió d’aigua tan gran. Les empreses que gestionen els vaixells pirates recorren a tot tipus de trampes per burlar les lleis marítimes: canvien la bandera del vaixell o li posen un altre nom per escapar de les autoritats.
Denuncia @pescapirata que barcos chinos, taiwaneses, coreanos y españoles operan sin control en el Atlántico Sur. pic.twitter.com/Fr1CdgM7xb
— PESCARE (@pescaremdp) January 12, 2016
“Vaixells Monstre”
Entre els vaixells de pesca pirates, els vaixells monstre són els pitjors: poden agafar quantitats gegantesques de peix, fins a 350 tones en un dia, i emmagatzemar fins a 2.000 tones de peixos en el seu interior.
La capacitat de pesca d’aquests vaixells supera de molt la capacitat dels peixos per reproduir-se. Són els principals responsables de la sobrepesca i, com a conseqüència, la població de diferents espècies ha disminuït a tot el món.
A més, aquests vaixells utilitzen sistemes de pesca tan atroços que entre els peixos capturats també hi ha dofins, tortugues, taurons i fins i tot balenes.
Desde @greenpeace_esp apoyamos la #pescasostenible y artesanal, y no los grandes monster boats pic.twitter.com/aWWRgBg3jY
— Greenpeace CyL (@GreenpeaceCyL) April 15, 2015
A més d’afectar l’ecosistema marí, l’activitat dels vaixells monstre perjudica als pescadors tradicionals i els negocis més petits, que no poden competir contra aquests gegants de la pesca.
Algunes petites comunitats pesqueres també estan seriosament amenaçades per aquest tipus de vaixells.
El petit país de Kiribati està format per 33 illes diminutes a l’oceà Pacífic. Els seus habitants depenen de la pesca per menjar i obtenir ingressos i la sobrepesca posa en perill el seu estil de vida.
Organitzacions com Greenpeace denuncien que els vaixells monstre i les empreses que els controlen actuen com si ningú pogués detenir-los… Per això llancen campanyes per exigir a les autoritats que sancionin aquestes pràctiques i assegurin la supervivència dels mars i oceans.
Informa’t de tot a Junior Report | Castellano | Català | English