18 desembre 2024
spot_img
18 desembre 2024

Potenciar la lectura amb eines digitals

La formació en línia ha de reforçar la competència lectora per evitar la bretxa educacional entre els alumnes

L’estat d’alarma provocat per la pandèmia de Covid-19 ha obligat a tancar els centres educatius i adaptar l’ensenyament a casa mitjançant eines digitals. I tot i que l’educació en línia no pot comparar-se a les activitats que es poden fer presencialment, amb les noves tecnologies s’ha pogut garantir la continuïtat de les classes.

A hores d’ara encara hi ha molts interrogants sobre com serà la tornada a l’escola i si es podran seguir impartint totes les classes amb total normalitat.

Per això, és important que els centres educatius, que ja han fet un gran esforç per adaptar l’ensenyament al format virtual, no abaixin la guàrdia i es preparin per utilitzar noves eines digitals. Podrien utilitzar-se per potenciar les principals competències educatives.

 

La competència lectora, clau en l’aprenentatge

Una de les més importants que hauria de reforçar-se amb eines en línia és la competència lectora. La lectura, juntament amb les matemàtiques i la cultura general, pateixen habitualment de l’efecte conegut com a “oblit estival“, ja que molts alumnes obliden coses que han après durant el curs al llarg de les vacances d’estiu.

“Diversos estudis reflecteixen que la pèrdua en l’àmbit de la lectura és la que més afecta de manera desigual els alumnes, en funció del seu nivell socioeconòmic. Així, els pertanyents a famílies amb menys recursos són els més perjudicats”, explica Héctor Ruiz, expert en ciència de l’aprenentatge i director de la International Science Teaching Foundation.

Segons Ruiz, hi ha diferències importants en qüestions de competència lingüística des del primer any d’escolaritat, segons el nivell socioeconòmic i educatiu de les famílies. Per això és tan important el paper de l’escola com a promotor de la integració i la igualtat, cosa que pot perdre en part quan la formació es fa des de casa.

 

Eines digitals per llegir

Per aquesta raó, és important que els plans de futur dels centres educatius tinguin en compte aquesta realitat i preparin eines digitals que ajudin a promoure la motivació per llegir, el gaudi de la lectura i la millora de la comprensió lectora.

Per la seva banda, Jesús Hernán, director de la plataforma de lectura escolar Legiland, afirma: “Ara més que mai, hem de donar protagonisme a la mediació i generar vincles entre alumne i professor. Si els vincles a distància són forts, les desigualtats que generen els períodes de no assistència a l’escola es reduiran”. “Quan parlem de lectura infantil i juvenil, això és particularment important”, afegeix Hernán.

En aquest sentit, Legiland treballa el vincle a partir de la lectura per plaer, el descobriment i la llibertat d’elecció. A més, el reforça perquè s’ofereix al professor informació individualitzada i a temps real de cada alumne, amb la possibilitat d’interactuar amb ell de manera constant”.

Informació elaborada en col·laboració amb Legiland

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -
-Contingut patrocinat -