Teatre per WhatsApp, poesia a Instagram o vídeos per recomanar llibres són algunes opcions perquè les xarxes socials ajudin a crear lectors
Per Judith Vives
Pot semblar que la lectura no lliga amb les noves tecnologies, i fins i tot molts poden pensar que per culpa dels mòbils i els ordinadors estem abandonant els llibres i l’hàbit lector. Les pantalles expliquen per què, a partir de l’adolescència, la lectura comença a decaure excepte en el cas de les lectures obligatòries de secundària.
Malgrat això, les noves tecnologies també poden esdevenir un gran aliat per atraure els joves a la lectura. En col·laboració amb Legiland, repassem alguns casos en què lectura i noves tecnologies s’uneixen amb resultats molt gratificants tant per als joves com per als docents.
Les xarxes socials i els gèneres literaris
Les xarxes socials poden apropar-nos a determinats gèneres literaris com el teatre o la poesia.
En el cas del teatre clàssic, podem plantejar una activitat que consisteixi a agafar un fragment d’una obra i convertir-nos en els seus protagonistes. Per exemple, podem agafar un fragment de Romeu i Julieta de William Shakespeare i recrear els diàlegs de l’obra actualitzant-los utilitzant una eina com WhatsApp per comunicar-los. D’aquesta manera, estarem treballant la comprensió lectora del text i la redacció.
Juguem amb els perfils, posem fotos, fem una descripció del personatge i portem una obra clàssica al llenguatge actual, tant lingüísticament com tecnològicament.
També podem treballar la poesia a través d’Instagram, plataforma en què s’ha posat de moda l’anomenada “Instapoesia”. Molts joves es veuen interpel·lats per missatges que parlen dels seus sentiments, emocions o de temes que els preocupen.
Podem aprofitar el fil d’aquesta instapoesia per conèixer autors joves de més renom que també utilitzen IG per mostrar la seva obra, per exemple, Rupi Kaur. A poc a poc, es poden introduir altres autors.
Des de Legiland proposen treballar la poesia des de dos vessants: un passa per imaginar que som poetes famosos i com mostraríem els nostres versos a Instagram. Una altra opció seria fer un taller d’instapoesia a l’aula i crear el nostre propi perfil a la xarxa social per promoure la nostra obra.
Una plataforma com Instagram també es pot utilitzar per treballar altres gèneres com la novel·la i crear els perfils dels protagonistes, desenvolupar l’argument a través de posts, etc.
El món audiovisual i els llibres
Una altra opció molt popular entre els estudiants és aprofundir en un llibre fent un booktrailer. Els mòbils faciliten la gravació i edició de vídeos i ens donen l’oportunitat de llegir un llibre i integrar la història creant un tràiler per explicar-ne l’argument.
En aquesta activitat promovem la lectura i la comprensió lectora, però també la reelaboració de la història i la creació d’un guió que ens ajudi a plantejar la gravació del booktrailer. “Fem un treball molt complet relacionat amb la lectura, la literatura, la comunicació i les noves tecnologies”, expliquen des de Legiland.
Si el que volem és socialitzar la lectura, tenim l’opció de fer-nos booktubers o recomanadors de llibres. En lloc de presentar un resum i una opinió personal per escrit, portem aquest treball a una activitat davant la càmera. En aquest cas treballem aspectes com l’oratòria, el discurs i l’argumentació. A continuació, amb tots els vídeos es pot debatre sobre el llibre a l’aula a partir de les opinions expressades per cada booktuber.
Els jocs i la lectura
Una de les aficions dels joves són els videojocs. Per què no aplicar videojocs com Among Us a classe per treballar aspectes com l’oratòria, l’argumentació i el discurs?
També podem idear un escape room a l’aula a partir de la lectura d’un llibre, que seria la clau per descobrir les pistes o aplicar criteris de gamificació tecnològics a les activitats, com proposa la plataforma Legiland.
La música i la literatura
Un altre àmbit que desperta molt d’interès és la música. Una activitat molt senzilla és agafar música que ens agradi i analitzar-ne les lletres.
Des del rap a les cançons de la Rosalia, tenim molts exemples que permeten treballar la literatura i la lectura des de diferents perspectives: analitzant les lletres, interpretant-ne els significats, establint relacions amb gèneres (per exemple, la poesia) o amb algunes obres, com és el cas del disc El mal querer de Rosalía amb la poesia medieval.
Informació elaborada en col·laboració amb Legiland