Què és la discalcúlia i com afrontar-la?

Amb treball i persistència, els alumnes poden notar millores. (Ababsolutum / Getty)

La dificultat per aprendre matemàtiques afecta a entre el 5 i el 7% de la població

Per Anna Lladó

“La discalcúlia és la dislèxia dels números”, explica Josep Maria Serra Grabulosa, professor del departament de Psicologia Clínica i Psicobiologia de la Universitat de Barcelona. És a dir, és la dificultat en l’aprenentatge de les matemàtiques.

Per exemple, memoritzar las taules de multiplicar i oblidar-les o que realment ens costi fer exercicis amb equacions i fraccions.

Tot i que la discalcúlia afecta únicament a entre el 5 i el 7% de la població, Serra Grabulosa afirma que avui dia entre el 15 i el 20% té problemes per a estudiar matemàtiques. De tota manera, la bona notícia és que es pot millorar.

La discalcúlia no desapareix, però es reeduca

El professor de la UB recomana treballar la reeducació amb exercicis que ens ajuden a aprendre de nou i de manera correcta les matemàtiques, fins a Quart de Primària. A partir d’aquest curs, aposta pel reforç, amb plans personalitzats per als estudiants.

Una de les tècniques que faciliten l’aprenentatge és convertir els problemes escrits en exercicis visuals i aplicats a la vida real. D’aquesta manera, el cervell visualitza millor l’enunciat, el que pot ajudar a trobar una solució.

A més, és recomanable fer servir jocs relacionats amb les matemàtiques.

Els exercicis visuals i aplicats a la vida real faciliten la resolució de problemes. (hyejin kang / Getty)

Una eina digital que pot ser de gran utilitat és Equatio de Texthelp, una extensió de Google Chrome que permet crear de manera senzilla equacions digitals i altres expressions matemàtiques i científiques. És possible, fins i tot, dictar en veu alta una fórmula i Equatio la transcriu automàticament.

També és d’ajuda la plataforma virtual Nummerus impulsada per la Universitat de Barcelona i la Universitat de Vic i que pretén facilitar l’aprenentatge de les matemàtiques a través de la reeducació, sobretot amb exercicis que els estudiants han de fer a casa.

La tecnologia ens ajuda, però el més important, segons Josep Maria Serra Grabulosa, és treballar cada dia, fer exercicis i ser constant, perquè així als alumnes amb dificultats els costin menys les matemàtiques i comencin a notar millores.

Informa’t de tot a Junior Report | Castellano Català English

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here