15 novembre 2024
spot_img
15 novembre 2024

Què és la ‘Formació i orientació personal i professional’ al Batxillerat?

Aquesta matèria ajuda i acompanya els estudiants perquè puguin triar millor el seu itinerari acadèmic i professional

El Batxillerat és un moment per prendre decisions: continuar estudiant o entrar al mercat laboral? I si tens clar que vols estudiar, quina és la millor opció per tu? Aquests dubtes i d’altres apareixen en aquest moment tan important en la vida dels adolescents, per això és bàsic comptar amb suport, assessorament i acompanyament.

La Formació i orientació personal i professional és una matèria optativa dirigida a estudiants de Batxillerat per orientar-los en el seu futur acadèmic i professional. L’objectiu és facilitar l’autoconeixement de l’alumnat per ajustar les expectatives sobre el seu itinerari formatiu. També posa a l’abast dels joves les eines i recursos necessaris perquè puguin prendre decisions de manera raonada i responsable sobre el seu futur professional.

A Catalunya, un 17,1% d’estudiants abandonen l’educació secundària, una dada que indica com d’important pot arribar a ser comptar amb una orientació acadèmica i professional de qualitat.

D’altra banda, un informe de l’Organització per la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE) demostra que gairebé la meitat dels adolescents espanyols aspiren a només 10 professions, la majoria de les quals corren el risc de ser automatitzades o de desaparèixer en el futur. A això cal afegir que les aspiracions professionals dels joves sovint són poc realistes i estan condicionades pel context social. Conèixer altres opcions pot obrir-los altres camins i, per això, l’orientació personal i professional és clau.

L’orientació al Batxillerat és “fonamental”

Tal com explica la directora de l’Àrea de Projectes Educatius i Orientació de DEP Institut, Gemma Latorre, l’orientació al Batxillerat és “fonamental”. “L’alumnat que fa Batxillerat ja ha fet una primera elecció quan acaba l’ESO, però només ha estat una elecció inicial”, explica. Durant aquest curs de transició hauran de prendre moltes altres decisions en relació al seu projecte de vida i professional.

Latorre posa com a exemple l’elecció del Treball de Recerca: triar un tema o un altre ja pot donar una pista sobre l’àmbit formatiu de preferència de l’alumne. Així, aquest treball es converteix en “una oportunitat per conèixer professionals del sector, explorar sortides professionals, etc. I, a més, aprofundir en el procés d’autoconeixement, descobrint habilitats i competències personals”, explica l’experta de DEP Institut.

Una altra qüestió important durant el Batxillerat és que els joves puguin explorar diferents itineraris formatius i l’oferta formativa existent. Segons Latorre, és el moment de fer-se preguntes: “Vull fer un grau universitari o un Cicle Formatiu de Grau Superior? Quin triar entre tota l’oferta formativa? Quins són els requisits d’accés? Notes de tall, revisió de les taules de ponderació…

Tots aquests aspectes requereixen d’una informació adequada. “Quan aconseguim aquesta informació, cal valorar-la de manera tranquil·la, dedicant-hi temps i tenint en compte tant l’aspecte personal (l’autoconeixement) com la projecció professional (el món del treball)”, assenyala la directora de DEP Institut.

El valor de l’orientació professional

L’orientació i l’exploració del món laboral en l’adolescència és important per aconseguir un futur professional amb èxit. Segons l’informe de l’OCDE, els adolescents que han participat en activitats d’orientació professional als instituts obtenen més bons resultats a la seva carrera laboral quan són adults.

En aquest sentit, l’organització ha identificat sis activitats que influeixen positivament en els estudiants, entre les quals: activitats d’autoconeixement i reflexió professional, xerrades de professionals o fires d’ocupació, visites a empreses i activitats per adquirir habilitats per sol·licitar una feina. Malgrat això, a Espanya, menys del 10% dels estudiants de 15 anys han fet almenys tres d’aquestes activitats clau per indagar sobre el mercat laboral.

En aquest sentit, l’orientació acadèmica i professional és més important que mai, tenint en compte aspectes com l’amplíssim ventall d’itineraris formatius que existeixen, els prejudicis o desconeixement que envolten alguns estudis o els canvis accelerats al món del treball, etc.
“Les dades ens diuen que l’alumnat que rep orientació no només registra un grau menor d’abandonament escolar prematur, sinó que millora els resultats acadèmics i té unes condicions sociolaborals millors en el futur”, conclou Latorre.

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -