1 desembre 2022
spot_img
1 desembre 2022
spot_img

Què va suposar l’aparició de la ràdio?

La comunicació, la política i el comerç van canviar radicalment amb l’aparició de la ràdio durant el segle XX

L’evolució de la comunicació, els mitjans de difusió i el comerç no s’explica sense les implicacions que va tenir la ràdio, que va influir en el desenvolupament de les guerres, en la forma de fer negocis i fins i tot de divertir-se.

Des del descobriment de les ones electromagnètiques durant el segle xix fins als ‘podcast’ del segle xxi, la ràdio ha transformat la societat moderna.

Un empleat de l’empresa de Guglielmo Marconi, considerat l’inventor de la ràdio, en una de les primeres estacions de transmissió el 1906. (Wikipedia)

A principis del segle xx van aparèixer els primers sistemes de ràdio, cosa que va fer possible transmetre missatges de veu en la distància. El 1916 es va inaugurar la primera emissora a Nova York.

Durant aquesta dècada, les transmissions de ràdio es van consolidar als Estats Units, França i el Regne Unit. De seguida, altres països d’arreu del món es van unir a la moda de la ràdio.

 

Entre guerres i informació

Entre 1920 i 1930, a moltes cases dels països occidentals tenien ràdio. Durant aquests anys, la ràdio es va convertir en la principal font d’informació per a la població.

Des del saló de totes les cases, sense necessitat de saber llegir o de tenir accés als diaris escrits, la gent va començar a estar al corrent del que passava. Els programes difonien informació i coneixement, alhora que debatien sobre assumptes polítics i socials.

Les persones podien estar informades, i a més a més s’assabentaven de les notícies amb una rapidesa que no s’havia vist mai.

Un nena nord-americana escoltant la ràdio durant la Gran Depressió (1929). (Wikipedia)

Aquesta immediatesa a l’hora de transmetre informacions va fer que la ràdio jugués un paper crucial durant la Segona Guerra Mundial (1939-1945).

A diferència de la Primera Guerra Mundial (1914-1918), ara la gent podia seguir el desenvolupament del conflicte gairebé en temps real. Això també tenia una part negativa, perquè podia influir en l’estat d’ànim de la població.

Tant nazis com aliats emetien missatges de propaganda per explicar la seva versió de la guerra i confondre l’enemic, o bé per donar ànims a la població.

 

Entreteniment i publicitat

Fins als anys 50, la ràdio va gaudir d’una gran popularitat. Els programes i les retransmissions eren cada vegada més nombroses.

Aquest mitjà de comunicació es va convertir en un fenomen social. Aconseguia reunir grans grups de gent que quedaven per escoltar música, retransmissions esportives i programes còmics.

De sobte era possible escoltar diferents tipus de música i fins i tot artistes de tot el món. La ràdio va suposar el salt a la fama per a molts músics i va proporcionar una forma d’entreteniment assequible.

D’altra banda, la capacitat d’arribar a una audiència de milions de persones va crear una oportunitat per a la publicitat: els missatges comercials arribarien a persones de totes les edats i classes socials.

Així, a més d’una forma d’oci, la ràdio també es va convertir en un potent vehicle comercial per promoure el comerç i l’economia.

L’època daurada de la ràdio va acabar amb l’aparició del televisor i, més tard, d’internet. Malgrat això, encara ara continua sent el mitjà de comunicació més utilitzat al món.

Junior Report dissenya unitats didàctiques per llegir i treballar l’actualitat a l’aula. També ofereix recursos d’educació mediàtica per fomentar la lectura crítica dels mitjans de comunicació. Consulta la nostra pàgina web!

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -