29 maig 2024
spot_img
29 maig 2024

Qui hi ha darrere d’una exposició fotogràfica?

El treball en equip dels professionals que desenvolupen les col·leccions i el muntatge per promoure aquest art és part de la clau de lèxit

De la mateixa manera que en una pel·lícula o obra de teatre, la cara visible sempre és la dels actors, en una exposició fotogràfica, el reclam principal és l’artista i la seva obra. Però si som conscients que un llargmetratge no seria possible sense el director, la càmera, el productor o tantes altres figures, en una mostra d’art també cal tenir en compte tot l’equip que hi ha al darrere.

Una exposició pot portar fins a quatre anys de feina i es tracta d’una activitat complexa on treballen diversos professionals de diferents disciplines.

Una de les figures imprescindibles és la del coordinador d’exposició que és l’interlocutor entre el comissari, els artistes i el dissenyador de la mostra. També s’encarregarà de la gestió dels préstecs de les obres i tot allò que implica el seu transport. Un cop inaugurat, el coordinador d’exposicions ha d’estar pendent que tot funcioni correctament i supervisar aquelles obres que requereixin manteniment.

La selecció

El primer pas a la cadena de creació és la selecció de projectes. És aquí on el responsable de l’àrea de cultura, exposicions i conservadors estableixen què volen explicar i com volen fer-ho.

El comissari és responsable d’elaborar el discurs teòric i conceptual d’una exposició. És especialista en la temàtica de la mostra, coneix les obres que s’exhibiran i és capaç de desenvolupar el contingut de l’exposició. S’encarregarà de confeccionar l’índex de les obres que s’exhibiran i intervindrà al catàleg de la mostra. A més, participa en l’elaboració del guió expositiu i el disseny amb l’objectiu de definir els recursos, el ritme i els elements que definiran la mostra fotogràfica.

La fase que segueix de prop és la de la selecció de col·laboradors, que treballen mà a mà amb el conjunt de l’equip: comissari, dissenyador de catàleg, dissenyador de muntatge, elaboració de continguts, etc. Tots treballaran per complir els objectius marcats perquè l’exposició s’inauguri el dia acordat.

El muntatge

L’espai expositiu es modifica segons les necessitats de cada projecte i el disseny de muntatge implica aixecar noves parets, eliminar-les, crear noves sales, etc. Tots aquests moviments es fan en un espai polivalent que permetrà al visitant accedir i comprendre l’obra que està observant.

Quan ja s’han seleccionat les obres que definiran l’exposició, el transport és primordial. Des que es despenja una obra fins que es torna després d’estar exposada a una sala, els especialistes encarregats de traslladar-les garantiran un entorn òptim.

A ells se’ls suma el correu, la persona que acompanya l’obra per supervisar-ne els moviments i vetlla pel seu correcte estat de conservació. Normalment, és un restaurador o conservador que s’encarrega de verificar que el procés de desembalatge i instal·lació es fa d’acord amb les condicions acordades.

La comunicació

Mentrestant, l’àrea de màrqueting i comunicació s’encarrega d’atreure el públic. Ho faran amb l’equip de cultura per poder explicar les característiques diferenciadores de l’exposició i fer-la atractiva i accessible.

És important tenir en compte la coordinació amb altres institucions per fixar-hi una data convenient. La coordinació d’exposicions vetllarà per arribar a aquesta data establerta i intervenir entre tots els departaments per complir l’objectiu.

Departament educatiu

Aquest departament s’encarrega de desenvolupar programes i activitats educatives relacionades amb les exposicions del museu. El seu objectiu principal és promoure l’aprenentatge i la comprensió de les obres d’art, objectes històrics o qualsevol tipus d’exhibició que el museu presenti al públic.

Això pot incloure visites guiades, tallers, conferències, xerrades, activitats interactives i recursos didàctics. En molts casos, els museus col·laboren amb les escoles per desenvolupar programes educatius específics per a estudiants.

La sala d’exposicions

A la sala d’exposicions hi conflueixen tots els professionals esmentats anteriorment i hi treballen de manera coordinada fins al dia de la inauguració. És el moment en què s’obren les portes i l’exposició es fa conèixer al públic. La gestió de públics és la que s’encarregarà de coordinar tot allò relatiu als visitants, ja siguin visites guiades, tallers, conferències vinculades a la mostra o altres activitats.

Però, a qui ens podem trobar quan visitem una exposició? El personal de sala s’encarrega de la seguretat de l’espai i atén les consultes dels visitants durant el recorregut. I són precisament els visitants, el públic, el motiu pel qual es dissenyen les exposicions. Perquè les obres siguin vistes, valorades i conegudes.

Tots aquests professionals seran els encarregats de crear una exposició des que es gesta fins que es despenja la darrera obra. Un treball en equip que posa en valor l’art i tot allò que l’envolta.

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -