El llargmetratge d'Isaki Lacuesta i Pol Rodríguez s'inspira en la història de la banda Los Planetas i aspira a competir per l'Oscar a millor pel·lícula internacional el 2025
Espanya ja té pel·lícula que la representi a la 97a edició dels premis Oscar. L’Acadèmia de les Arts i les Ciències Cinematogràfiques d'Espanya ha seleccionat Segundo premio, el llargmetratge dirigit per Isaki Lacuesta i Pol Rodríguez, per competir per l’Oscar a millor pel·lícula internacional a l'edició del 2025.
Els acadèmics l'han escollit per davant de La estrella azul, de Javier Macipe, i Marco, d'Aitor Arregi i Jon Garaño. Entre les preseleccionades no estava La habitación de al lado, la nova de Pedro Almodóvar, malgrat l'èxit rebut al Festival de Venècia (on es va endur el Lleó d'Or). En estar rodada íntegrament en anglès, la pel·lícula no pot participar com a representant espanyola als premis de Hollywood.
Segundo premio fa mesos que triomfa entre la crítica experta: al Festival de Màlaga es va emportar la Biznaga d'Or i els premis a millor direcció i muntatge. Ara es converteix en successora de La societat de la neu, el llargmetratge de J.A. Bayona que va aconseguir la nominació a l'Oscar l'any passat.
La pel·lícula de Lacuesta i Rodríguez s'inspira en la història de la banda granadina Los Planetas per reconstruir la creació del tercer àlbum d'estudi: Una semana en el motor de un autobús. El disc els va llançar a la fama als anys 90 i gairebé no arriba a veure la llum pels problemes personals del grup.
Encara que el film ha estat seleccionat per Espanya, això no significa que arribi a competir directament als Oscars. En la categoria de millor pel·lícula internacional, l’Acadèmia de Hollywood fa una primera selecció a mitjans de desembre de les representants de cada país. Les cinc pel·lícules finalistes es coneixeran, com a la resta de categories, el 17 de gener de 2025.
Una banda llegendària
Segundo premio s'inspira en la història de Los Planetas, una de les bandes més icòniques de l’indie rock espanyol. Formada a principis dels anys 90 a Granada, aquest grup ha jugat un paper fonamental en la evolució de la música alternativa a Espanya gràcies al seu so i les seves lletres.
Després de la publicació dels seus dos primers discos (Super 8 i Pop), van llançar Una semana en el motor de un autobús. L'àlbum es va convertir en el més rellevant de tota la seva carrera, aconseguint que la crítica el catalogés llavors com un dels discos més importants de la dècada.
És en la composició i enregistrament d'aquestes cançons en què se centra la pel·lícula d'Isaki Lacuesta i Pol Rodríguez. El llargmetratge és una mena de biopic (gènere cinematogràfic que se centra en la biografia d'una persona o grup de persones reals) que segueix la vida dels components de la banda en el procés de creació.
No obstant això, Segundo premio retrata molt més que els secrets d'aquest grup indie a la Granada dels 90. La pel·lícula també parla de temes universals com la música, l’amor o la ràbia de la joventut.
Premis a l'excel·lència al cinema
Des de 1929, l’Acadèmia d'Arts i Ciències Cinematogràfiques dels Estats Units organitza cada any els Premis de l´Acadèmia, coneguts popularment com Premis Oscar. Tot i que la primera va ser una gala modesta, avui en dia aquests són els guardons més famosos de Hollywood i guanyar una de les seves estatuetes és un dels majors reconeixements de la indústria del cinema.
L'Acadèmia compta amb prop de 10.000 membres de diferents branques del món del cinema: actors, guionistes, productors, directors, tècnics de so, professionals de vestuari, maquillatge i perruqueria… Tots ells són els encarregats de nominar i votar pels guanyadors a cadascuna de les seves categories.
Una de les comentaris més repetits sobre l'Acadèmia és que gran part dels seus membres són homes blancs. Aquesta manca de diversitat entre les persones que voten afecta directament nominats i guanyadors: per exemple, durant dos anys consecutius (2015 i 2016) no hi va haver cap actor ni actriu negre ni d'origen asiàtic nominat, el que va desencadenar la Campanya viral #OscarsSoWhite a xarxes socials.
Aquest moviment va aconseguir pressionar l'Acadèmia, que el 2020 va anunciar que modificarien el reglament per exigir que les candidates a Millor Pel·lícula compleixin amb uns requisits mínims d'inclusió i diversitat racial. Per exemple, que almenys un dels protagonistes representi minories ètniques. En els darrers anys s'han notat els canvis i cada cop hi ha més diversitat entre els guardonats.
Treballa l'actualitat a l'aula
Aquest article inclou materials didàctics exclusius per a subscriptors. Descobreix l’activitat que et proposem avui!