15 novembre 2024
spot_img
15 novembre 2024

Vuit mil estudiants treballaran el pensament crític a l’aula a través de revistes escolars digitals

El projecte d’alfabetització mediàtica, Junior Report RED, promou la lectoescriptura en català dels estudiants a través de la creació de contingut periodístic

  • El programa didàctic s’organitza en activitats centrades en fets rellevants i de l’entorn proper, adaptades a les necessitats educatives dels estudiants. 
  • Els estudiants elaboren articles, pòdcasts, vídeos i reportatges fotogràfics durant l’any acadèmic, enfortint les habilitats comunicatives i digitals. 
  • La xarxa global d’estudiants de Junior Report RED va publicar 6.000 articles el curs 2023-2024.
  • El projecte ha incorporat noves escoles de primària, integrant l’educació mediàtica en edats primerenques per fomentar ciutadans crítics i actius.  

Vuit mil estudiants, sis mil dels quals de Catalunya, d’Andorra, de la Vall d’Aran, de les Illes Balears i del País Valencià, han posat en marxa les seves revistes escolars dins d’un projecte d’Alfabetització Mediàtica i Informacional (AMI) impulsat pel diari d’actualitat Junior Report. Aquesta xarxa mediàtica està formada per alumnes de cent centres educatius que al llarg del curs redactaran notícies, entrevistes i articles d’opinió en format escrit, pòdcast o vídeo. 

L’objectiu del projecte és fomentar el pensament crític i treballar la lectoescriptura en català com a eina clau per a la comunicació. Per assolir aquests objectius, el professorat utilitza situacions d’aprenentatge creades per periodistes i docents que vinculen l’actualitat global i local amb les competències essencials del currículum. Aquest enfocament permet als alumnes desenvolupar una visió crítica del món, integrar els coneixements dins d’un context lingüístic i cultural propi i reforçar l’ús del català a l’aula

Aquestes situacions plantegen reptes que conviden els estudiants a investigar, analitzar i finalment crear continguts periodístics amb esperit transformador. A més, els joves redactors i redactores disposen de credencials i equips de periodisme mòbil que els permeten cobrir esdeveniments culturals, socials i esportius del seu entorn. Cada centre distribueix la revista escolar amb les famílies mitjançant una newsletter trimestral, creant una comunitat de lectors per a les seves publicacions.

Com a novetat d’aquest curs, s’ha creat un programa didàctic per a primària, a més del de l’ESO i Batxillerat, donant resposta a la petició de projectes que permetin treballar les competències lingüístiques des d’edats primerenques. La meitat dels centres participants són públics i la majoria ho implementa en les matèries de llengua, socials, dins d’una optativa o com a projecte. Un 13% dels centres educatius imparteix el projecte a primària, un 13% a primer cicle d’ESO, un 45% a 3r i 4t d’ESO, un 9% a Batxillerat i un 19% de forma transversal.

Una xarxa amb presència a tot el territori català

La xarxa de revistes de Catalunya té presència en té presència a diverses comarques com l’Alt Empordà, l’Alt Penedès, l’Anoia, el Baix Camp, el Baix Llobregat, el Baix Penedès, el Barcelonès, el Garraf, el Gironès, la Selva, el Maresme, Osona, el Segrià, el Tarragonès, Urgell, la Vall d’Aran, el Vallès Oriental i el Vallès Occidental. També es concentra en altres comunitats autònomes com Madrid, Comunitat Valenciana, País Basc, Illes Canàries, Illes Balears, Andalusia i traspassa fronteres arribant a Bolívia. 

Des que es va iniciar el projecte RED el 2017, s’han publicat més de 6.000 articles signats per joves de diferents ciutats i en diferents idiomes: català, castellà, aranès, euskera, anglès, francès i alemany. 

El projecte Revista Escolar Digital (RED) compta amb el suport d’institucions com ara Acer for Education, l’escola de disseny LCI Barcelona, ​​la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna (FCRI Blanquerna) o La Vanguardia. Junior Report també ha impulsat el diari d’actualitat homònim i el curs d’economia social ESCA, projectes que compten amb el segell de qualitat pedagògica del Consell d’Innovació Pedagògica de Barcelona.

Per a més informació:

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -