Món / Història / Notícia no classificada

Un sistema polític amb més de 2.000 anys

La democràcia es tradueix com “el poder del poble”: els ciutadans i ciutadanes són els que governen a través de representants escollits per ells. (Dani Duch)

La democràcia és el principal sistema polític del segle XXI, però els seus orígens es remunten a l’antiga Grècia

La democràcia és un sistema polític l’origen del qual es remunta a gairebé 2.500 anys enrere. Conèixer-lo bé és fonamental, no només per la seva llarga trajectòria, sinó perquè és clau per entendre els pilars en els quals es basa la nostra convivència com a persones.

La democràcia defineix una manera d’organització de l’estat, en el qual les decisions les pren la ciutadania. Això determina la manera en què compartim els nostres espais i decidim conviure els uns amb els altres.

En una democràcia, totes les persones es consideren iguals i cap no ha de posar-se per damunt de les altres.

Delegar el poder de decisió

A la pràctica, hi ha diverses maneres a través de les quals s’executa l’estat democràtic.

En una democràcia representativa com la nostra, les persones no decideixen tota l’estona, sinó que deleguen aquestes decisions a uns representants que gestionen les decisions quotidianes.

Com s’escullen els seus representants? En el nostre cas, mitjançant les eleccions a nivell estatal, autonòmic i local, una vegada cada quatre anys.

Fa milers d’anys, a l’antiga Grècia, s’utilitzava un sistema de democràcia directa: tota la ciutadania –excepte les dones– es reunien en un fòrum per debatre i decidir conjuntament, sense necessitat de mediadors o representants.

El referèndum és un exemple de democràcia directa en l’actualitat: d’aquesta manera les decisions no només les prenen els nostres representants (els polítics), sinó també els ciutadans.

Un intermedi: la democràcia participativa

La democràcia participativa és el punt mitjà entre la directa i la representativa.

Una part de les decisions són preses per representants escollits per la ciutadania, però hi ha diverses formes i mecanismes de participació per a tota la població, que és més gran que en la democràcia representativa.

A la pràctica, cap democràcia és només representativa, directa o participativa, sinó que hi ha elements presents de cada una d’aquestes a cada país.

Per exemple, a Espanya, que en termes generals funciona com una democràcia representativa, la constitució recull el dret a participar directament a través d’eines com la Iniciativa Legislativa Popular (ILP).

https://twitter.com/PodemosCongreso/status/841229231090724865

Gràcies a aquest mecanisme legal, si un ciutadà/na o grup de ciutadans recull un mínim de firmes, pot proposar una llei i presentar-la perquè es debati al Congrés dels Diputats. El nombre de firmes depèn de l’abast de la llei: 50.000 a Catalunya, 500.000 a Espanya o un milió per proposar una llei europea, per exemple.

Junior Report dissenya unitats didàctiques per llegir i treballar l’actualitat a l’aula. També ofereix recursos d’educació mediàtica per fomentar la lectura crítica dels mitjans de comunicació. Consulta la nostra pàgina web!

Resum de la privadesa
Junior Report

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

Galetes estrictament necessàries

Les galetes estrictament necessàries han d'activar-se sempre perquè puguem desar les preferències per a la configuració de galetes.

Galetes de tercers

Aquest lloc web utilitza Google Analytics per recopilar informació anònima com el nombre de visitants del lloc i les pàgines més visitades.

El mantenir aquesta galeta habilitada ens ajuda a millorar el lloc web.

Galetes addicionals

Aquest web utilitza les següents galetes addicionals:

(Indica aquí les galetes que esteu utilitzant a la web.)