Cada vegada hi ha més iniciatives i eines que faciliten l’accés de les persones amb diversitat funcional a la lectura
Per Ana Rosique Molina i José Tomás
El plaer de llegir un llibre és un luxe que moltes persones amb diversitat funcional no poden permetre’s.
No obstant això, cada vegada hi ha més iniciatives que utilitzen internet i les noves tecnologies per fer desaparèixer aquestes barreres: editorials que adapten les seves obres a formats accessibles, projectes d’integració social, aplicacions per a ajudar a corregir problemes de lectura…
Amb motiu del Dia Internacional del Llibre, us presentem alguns recursos que fan de la lectura un valor a l’abast de tothom.
Nous recursos digitals
Tu Biblio+Fàcil és un programa impulsat per l’Associació Down Espanya per a adaptar les biblioteques públiques a persones amb síndrome de Down.
Per a aconseguir-ho, s’inclouen materials fàcils de llegir (amb lletres grans o dibuixos), llibres per a diferents nivells de lectura i recursos visuals per a garantir l’accessibilitat, a més d’organitzar xerrades i tallers de sensibilització.
Un altre projecte enfocat a l’accessibilitat és VideolibrosenSeñas, una biblioteca pública virtual que ofereix diversos títols interpretats en llenguatge de signes perquè els nens amb problemes auditius puguin accedir a literatura infantil.
#TBT Recordamos la experiencia de Jonathan al ver los videolibros en lengua de señas paraguaya.💙
Clásicos de la literatura fueron adaptados a este formato, para que más niños con discapacidad auditiva puedan disfrutarlos.🙌
Encontrálos en nuestro canal👉 https://t.co/2JwgD8Ix0A pic.twitter.com/93DsN36be6— UNICEF Paraguay (@UNICEFParaguay) February 27, 2020
Els trastorns de l’espectre autista (TEA) són un tipus de trastorns del desenvolupament que afecten la capacitat d’alguns persones a l’hora de comunicar-se i relacionar-se. El Programa R.E.A.D. de Lectura amb Gossos pretén millorar les habilitats de nens amb TEA mitjançant la intervenció amb gossos, que connecten amb ells i desenvolupen la seva part emocional.
¿Sabías que hay 7.000 Equipos R.E.A.D. trabajando por todo el mundo? #perrosyletras #TerapiaAsistida pic.twitter.com/vqMumiwdEs
— PERROS Y LETRAS (@perrosyletras) April 14, 2020
La dislèxia és un trastorn de l’aprenentatge que provoca dificultats a l’hora de llegir o escriure. Aquestes dificultats poden corregir-se amb la pràctica. Hi ha nombroses aplicacions amb jocs perquè els més petits practiquin amb les paraules i millorin les seves habilitats lectores.
Per a aquelles persones que no poden emprar funcionalment els braços existeix l’aplicació Voicebook, que a través de comandaments de veu permet activar la lectura de novel·les, articles, contes…
Veure per llegir?
Per la seva naturalesa, la diversitat funcional que més limita la possibilitat de gaudir de la lectura és la ceguesa, encara que ja s’han introduït tot tipus d’avenços per superar-la.
A les tradicionals edicions en Braille i els audiollibres se sumen innovacions tecnològiques com el FingerReader, desenvolupat per l’Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT), una de les institucions científiques més prestigioses del món.
Aquest dispositiu té forma d’anell i incorpora una càmera en miniatura: a mesura que es va resseguint un text amb el dit, la càmera grava el text i envia les imatges a un ordinador. Després, un programa processa les imatges i reprodueix el text en veu alta amb una veu sintètica.
Els avanços tecnològics també han permès desenvolupar tauletes tàctils, que converteixen els textos a l’idioma Braille (llegible a través del tacte). Igual que les impressores 3D que s’utilitzen per a fabricar llibres per a invidents. Però aquest tipus de dispositius solen ser molt cars i no estan a l’abast de tothom.
No obstant això, també existeixen apps més assequibles –compatibles amb els telèfons intel·ligents– amb les quals es pot escanejar qualsevol text fent-li una foto, de manera que el programa reprodueix les paraules en veu alta. Un exemple és KNBF Reader.
Aquest tipus d’avenços es desenvolupen cada dia i, d’aquesta manera, es projecta un món cada vegada més inclusiu en el qual cap barrera s’interposi en l’accés a les lletres.
El tema de la setmana compta amb la col·laboració de la Universitat Catòlica de Múrcia (UCAM)
Junior Report ofereix aquest recurs gratuït durant l’època de confinament. Descarrega el pla de teletreball.