L’auditori de Blanquerna-FCRI va acollir la projecció del curtmetratge candidat als Oscar ‘El Monstruo Invisible’, de Javier i Guillermo Fesser
Com explicar una bona història des d’un punt de vista periodístic i alhora entretenir per mantenir l’atenció de l’audiència. Aquest va ser el tema principal del que va estar parlant Guillermo Fesser, codirector del curtmetratge El Monstruo Invisible, a La Quedada, organitzada pel diari per a joves Junior Report amb les redaccions del projecte Revista Escolar Digital (RED).
La trobada, que va tenir lloc dilluns passat a l’Auditori de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna-URL de Barcelona, va reunir una trentena d’estudiants de primària i secundària de cinc centres educatius de Barcelona per veure el curtmetratge i participar al posterior col·loqui amb Raquel Rabanal, delegada d’Acción Contra la Hambre, entitat que també ha col·laborat en la producció del documental; i Guillermo Fesser, codirector del film, que va ser present a l’acte a través de videoconferència.
El documental dirigit per Javier Fesser i Guillermo Fesser és un curtmetratge de narració fictícia que aborda el tema de la fam crònica a partir de la història de Aminodin, un nen de 8 anys que treballa en un abocador d’una regió de les Filipines. Un treball que els ha valgut més de 40 premis i reconeixements internacionals, entre ells una candidatura a les nominacions als premis Oscar 2022.
“No volíem una pel·lícula dramàtica, sinó un relat que connectés amb el públic i que expliqués que la gent de les Filipines té molt a oferir”, va expressar Fesser a les preguntes de l’alumnat de Som Cor Report sobre el punt de partida del documental. “Tot el que veieu és realitat, però nosaltres inventem una història per crear aquesta empatia amb els personatges. Les persones existeixen i allò que mostra el documental és la realitat d’un país sumit en la pobresa”, afirmava el codirector del film.
L’alumnat de Lestonnac BCN Report i del Fedac Sant Andreu Report es va interessar pel treball d’Acció contra la Fam vinculat als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) al món i també a les aules. “Duem a terme programes específics per acabar amb la fam en més de 50 països, però creiem molt en les petites accions del dia a dia que cada persona pot fer, també vosaltres des de les vostres cadires de l’aula” va explicar Rabanal, que va destacar que el documental és perfecte per la iniciativa solidària que exerceixen a la carrera contra la fam.
Les redaccions de l’Alzina Report i del Fluvià Report van preguntar a Fesser per les experiències viscudes durant el rodatge a les Filipines, un país on hi ha diverses zones perilloses i en conflicte armat: “Vam haver de focalitzar la nostra tasca en el marc de les accions que porta a terme Acció contra la Fam perquè si el govern hagués sabut que érem periodistes i cineastes no ens haurien deixat treballar”, va detallar el codirector. Alhora, Fesser va subratllar que tot i que la pel·lícula està rodada a les Filipines, “podria parlar de la vida de qualsevol nen al món que passa gana”. “És una gana que no veiem, però el problema de la gana també existeix a les nostres societats”, va apuntar Fesser.
Explicar la realitat des de les emocions
Més enllà de la reflexió al voltant de la fam, la projecció del curtmetratge va ser també un aprenentatge per als redactors i redactores del projecte Revista Escolar Digital (RED) sobre les entrevistes i les històries que expliquem de les persones. “La biografia de qualsevol de vosaltres és igual d’interessant que la de Ghandi o Michelle Obama perquè les biografies no van del que ha fet la gent sinó de com se sentia mentre feia allò que feia. Van d’emocions”, va assenyalar Fesser, periodista de formació, que va afegir que “la biografia de qualsevol persona és molt important per connectar amb les persones i explicar les històries que ens envolten”.
L’acte va servir per unir l’alumnat de la xarxa de diaris escolars al voltant del tema de la fam i el cinema, en una sessió que va tenir lloc presencialment a Barcelona i que també es va poder seguir en streaming a través de les xarxes de Junior Report.
La Quedada és una de les activitats organitzades pel projecte Revista Escolar Digital (RED) per connectar els redactors i redactores que treballen a la seva pròpia revista escolar a l’aula per tal d’estimular el pensament crític i treballar l’educació mediàtica.