3 desembre 2024
spot_img
3 desembre 2024

El mòbil a l’aula: eina o distracció?

Diferents països de la Unió Europea han regularitzat els telèfons dins de les escoles, prohibint-los o posant límits a la seva utilització

En els últims anys, el telèfon mòbil s'ha convertit en una eina essencial per als nois i noies joves. Per a fer-nos una idea de l'impacte, l'edat mitjana a la qual un adolescent accedeix per primera vegada a un mòbil és de 10,96 anys, segons l'informe Impacte de la tecnologia en l'adolescència. Relacions, riscos i oportunitats d'UNICEF.

Aquest dispositiu ha revolucionat la forma en què ens comuniquem i socialitzem. Utilitzem diferents aplicacions per a contactar amb els nostres amics i familiars, però també per a escoltar música, veure vídeos que ens entretenen o fer fotografies, entre moltes altres activitats lúdiques.

Segons l'informe anteriorment esmentat, el 90,8% dels adolescents utilitzen el mòbil diàriament. Tenint en compte que gran part del seu dia a dia és ser a l'escola, el telèfon també ha entrat a les aules: el 59,1% confessa que cada dia porta aquest dispositiu a l'institut.

En els últims anys, aquesta situació ha generat un gran debat entre els diferents governs, les institucions educatives i les famílies. És necessari regularitzar la utilització dels telèfons mòbils dins de les aules? Cal posar límits o prohibir-los directament?

Alguns països com Holanda han anunciat que els telèfons mòbils desapareixeran de les classes de secundària. França, Itàlia i Portugal, i algunes zones d'Alemanya i Espanya, ja contemplen aquesta prohibició des de fa temps.

Riscos i beneficis

Els organismes internacionals han estat dels primers a pronunciar-se sobre aquest tema. És el cas de la Unesco, que en el seu Informe de seguiment de l'educació mundial, destaca que l'ús de tecnologia en classe per part de l'alumnat pot provocar distraccions i, com a conseqüència, entorpir l'aprenentatge.

Els estudiants poden veure's temptats a revisar xarxes socials, jugar a jocs o enviar missatges de text durant les classes, la qual cosa podria afectar negativament la seva atenció i rendiment acadèmic. A més, aquests dispositius poden utilitzar-se per al ciberassetjament, un problema que va en augment en els centres educatius.

Al mateix temps, la Unesco també assenyala que els dispositius electrònics intel·ligents també poden millorar unes certes formes d'aprenentatge en contextos concrets. Pensem en la pandèmia, quan les escoles es van veure obligades a tancar i milions d'estudiants van haver d'utilitzar els seus mòbils i ordinadors des de casa per a poder continuar aprenent.

A més, els telèfons mòbils brinden als estudiants accés instantani a una gran quantitat d'informació en línia. Això els permet buscar respostes a preguntes sobre el temari i accedir a recursos educatius de manera ràpida i eficient: per exemple, vídeos, notícies d'actualitat, infografies…

En els últims anys, també s'han popularitzat aplicacions educatives que es poden usar des del mòbil i que busquen ajudar els estudiants a millorar les seves habilitats en àrees com les matemàtiques, la lectura o els idiomes. Aquestes eines poden fer que l'aprenentatge sigui més interactiu i divertit.

Alfabetització, la clau

En el món digital hi ha moltíssima informació i aquest sovint es caracteritza per la difusió i proliferació de contingut fals, la qual cosa pot confondre'ns. Per això, tots els beneficis que ens ofereixen les tecnologies com els telèfons mòbils no poden entendre's sense l'alfabetització.

Quan parlem d'alfabetització mediàtica i informacional ens referim al conjunt d'habilitats, coneixements i comprensió necessaris perquè les persones interactuïn amb la informació i els mitjans de comunicació que troben en els seus dispositius mòbils.

Si tenim aquestes habilitats, serem capaces de navegar per internet de manera segura i diferenciar la informació veraç de les faules, fake news i desinformació. És fonamental que aquests coneixements es vagin adquirint des de la joventut: els alumnes i les alumnes han de ser capaços d'analitzar i avaluar la informació que troben en Internet.

L'alfabetització és tan important que les Nacions Unides organitzen cada any la Setmana Mundial de l'Alfabetització Mediàtica i Informacional. Aquest 2023 se celebra del 23 al 25 d'octubre.

En un món cada vegada més digitalitzat, l'alfabetització és una habilitat essencial no sols a l'aula, sinó també en la vida quotidiana dels joves. Aquests necessiten estar còmodes i sentir-se segurs utilitzant dispositius mòbils en el seu dia a dia.

Treballa l’actualitat a l’aula  

Aquest article inclou materials didàctics exclusius per a subscriptors. Descobreix l’activitat que et proposem avui!

Restricted Content
To view this protected content, enter the password below:

Encara no estàs subscrit a Junior Report?

Subscriu-te

Si tu o el teu centre esteu subscrits,
introdueix el perfil de xarxes socials o el teu usuari

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -
-Contingut patrocinat -