Marc Márquez, campió per novena vegada en MotoGP
El pilot de Cervera torna a fer història després d’una dècada plena d’èxits, lesions i superacions, i aconsegueix una fita que comparteix amb el seu germà Àlex
Marc Márquez, el pilot de Cervera (Lleida), s’ha convertit en campió del món de MotoGP per novena vegada. En aquesta ocasió ho ha aconseguit al Gran Premi del Japó, a la ciutat de Motegi, un circuit molt especial per a ell perquè ja hi havia celebrat altres títols en el passat. MotoGP és la categoria més important del motociclisme de velocitat, on competeixen els millors pilots i les motos més ràpides del planeta.
Per proclamar-se campió del Mundial, Marc Márquez només necessitava completar la cursa sense perdre massa punts respecte al seu germà Àlex. Finalment, va passar la meta en segona posició, darrere de Pecco Bagnaia, un resultat que li va permetre assegurar-se matemàticament el títol.
Aquest és el setè títol de MotoGP que suma a la seva col·lecció, però si comptem també els que va aconseguir en categories inferiors, ja en té nou. Amb aquest resultat iguala una llegenda com Valentino Rossi i es confirma, un cop més, com un dels millors pilots de tota la història.
Arribar fins aquí no ha estat fàcil. El 2020, el pilot va patir una caiguda molt greu en la primera cursa de la temporada i es va trencar el braç dret. El van haver d’operar diverses vegades i va estar gairebé dos anys sense poder competir al màxim nivell. Molts experts van arribar a dir que potser no tornaria mai més a ser el mateix pilot.
Però el caràcter de Márquez sempre ha estat combatiu. Va continuar entrenant, recuperant-se i treballant físicament fins a tornar a pujar al podi. El 2025, ja amb l’equip Ducati, ha tornat a mostrar la seva millor versió i ha guanyat moltes curses, certificant que, malgrat les lesions i les dificultats, continua sent un dels pilots més ràpids del món.

Quina rellevància té aquest novè títol de Marc Márquez en el món del motociclisme?
La dimensió històrica del títol d’uns germans que corren junts
Una de les grans novetats d’aquest campionat ha estat la presència del seu germà, Àlex Márquez, com a principal rival. El petit dels Márquez també competeix a MotoGP i aquest any ha fet una temporada espectacular, amb podis i victòries com la del Gran Premi de Catalunya.
És la primera vegada a la història que dos germans acaben primer i segon en el campionat de MotoGP. Els Márquez han fet història junts i això afegeix encara més emoció i interès a les curses. El públic ha pogut veure com en Marc i l’Àlex no només competeixen al màxim nivell, sinó que també es motiven i s’ajuden per ser millors.
Altres famílies han tingut esportistes famosos —com els Gasol al bàsquet, les germanes Williams al tenis o els Schumacher a la Fórmula 1—, però és molt poc habitual que dos germans competeixin tan a prop i que dominin un esport tan exigent com el motociclisme de velocitat.
Ser nou cops campió del món no és una fita qualsevol. A MotoGP hi ha hagut pocs pilots han arribat a aquest nivell: Valentino Rossi, Giacomo Agostini, Mick Doohan o Ángel Nieto en altres categories. La dificultat és enorme perquè cada any hi ha pilots nous, motos més potents i una competició més ajustada.
El fet que Márquez torni a guanyar després de lesions greus fa la seva gesta encara més èpica. La seva carrera és un exemple de constància, esforç i passió. Amb aquest nou títol, ja forma part d’un grup molt reduït de llegendes que han fet història en el món de les motos.
Com t’afecta aquesta notícia?
Per poder assolir velocitats extremes de fins a 360 km/h les motos de competició necessiten gastar molts litres de gasolina, emetent tones de CO₂ que contaminen i escalfen el planeta. Es calcula que durant un cap de setmana de gran premi, cada pilot consumeix un total de 150 litres de combustible, despesa que equival a un recorregut de 830 km en moto, la distància entre Barcelona i París.
Tenint en compte el seu impacte ambiental, la Federació Internacional de Motociclisme ha anunciat que a partir del 2027 totes les motos de la competició utilitzaran combustibles 100% sostenibles. Aquests nous combustibles no s’obtindran del petroli, sinó de fonts renovables, com per exemple biocombustibles o e-combustibles que aprofiten el CO₂ de l’aire.