Els dos centres educatius de la Comunitat Valenciana se sumen al projecte Revista Escolar Digital (RED) el proper curs
L’institut públic IES El Quint, situat en la localitat valenciana de Ribarroja de Túria, i l’IES Penyagolosa, de Castelló de la Plana, han estat els centres seleccionats pel jurat en aquesta segona edició de la Beca RED-ACER For Education 2020-2021. Un premi ex aequo que permetrà a ambdós centres crear la seva pròpia revista escolar digital de manera gratuïta durant el proper curs.
El IES El Quint i l’IES Penyagolosa s’han imposat a les altres dues categories finalistes per la “solidesa i concisió” de les seves propostes, en paraules de Francesc Castanyer, director de Junior Report, el diari digital impulsor del projecte RED. A més, l’aposta decidida per l’ús de les noves tecnologies i la divulgació científica han estat els dos aspectes principals que han fet inclinar la balança a favor seu.
Des d’Acer, estem molt orgullosos que l’IES El Quint i l’IES Penyagolosa formin part del projecte Junior Report durant aquest curs escolar gràcies a la Beca RED-ACER, que facilita i impulsa l’esperit crític de l’alumnat”, afirma Jaume Pausas, Marketing Manager d’ACER Computer Ibérica.
Aquesta edició, la Beca RED-ACER 2020-2021 va rebre candidatures des de diferents punts d’Espanya, entre ells, la Comunitat de Madrid, el País Basc, les illes Canàries, Catalunya, Andalusia, la Comunitat Valenciana i La Rioja.
¡Ya tenemos finalistas de la beca RED-ACER 2020-2021! El @insmartamata, el @IESPabloPicasso, el @iespeyagolosa, y el IES El Quint optan a participar gratis durante un año del proyecto @JuniorReportRED.
👉https://t.co/IEuZyfQoSQ@ES_Acer #Eduación pic.twitter.com/i7tktWs2Ci
— Junior Report (@JuniorReport_) July 7, 2020
Transversalitat, ciència i ús de les TIC
La proposta de treball elaborada per l’IES El Quint valora el caràcter transversal que persegueix el projecte RED, ja que contempla la revista com un espai d’interacció comú en el qual involucrar alumnes de diferents cursos i assignatures.
“La nostra intenció és convertir el diari en el pilar bàsic d’un projecte més ampli sobre l’educació informacional i mediàtica, de manera que no només es donaria a conèixer el diari a tota la comunitat educativa, sinó que també seria el mitjà centralitzador dels continguts publicats per l’alumnat”, afirmen des de l’institut.
A més, des de la direcció de centre, volen donar el màxim protagonisme a l’ús de les TIC a l’aula, amb una aposta clara pel contingut audiovisual i l’ús de xarxes socials com a nous canals comunicatius. Destaca l’ús, al costat d’Instagram, de la xarxa social Telegram, que s’ha consolidat com un dels canals oficials de la Generalitat Valenciana i també de la Conselleria d’Educació en la Comunitat Valenciana.
En el cas de l’IES Penyagolosa, la direcció de centre aposta per integrar la revista escolar en l’assignatura de “Cultura Científica”, una matèria que contribueix a la “comprensió de l’Univers” i que ha de proporcionar als alumnes una “visió global del món que els envolta des d’una perspectiva científica”, afirmen.
La proposta també destaca el foment de l’autonomia, la iniciativa i l’adquisició de coneixements científics entre els estudiants amb l’objectiu de consolidar un creixement personal que serà beneficiós per als seus estudis posteriors i / o la seva vida professional.
Des del centre, consideren imprescindible motivar tant a alumnes com a professors i fer de la revista un espai de participació i d’aprenentatge en comú.
👉 Què vol dir exactament "doblegar la corba" des d'un punt de vista matemàtic? Ho explica un professor de matemàtiques que ha entrevistat en Guillem Palatsí, alumne de l'IES Penyagolosa de Castellón.
📌https://t.co/x6dpIp2KgX#REDenCasa #JoAprencACasa pic.twitter.com/lDjU5PHyVq
— Revista Escolar Digital (@JuniorReportRED) May 12, 2020
Pensament crític a l’aula
El projecte Revista Escolar Digital (RED) és una xarxa de diaris escolars redactats, dirigits i gestionats per alumnes de secundària amb la col·laboració d’un periodista professional que supervisa i assessora la redacció escolar.
Cada setmana, els alumnes publiquen notícies, reportatges d’actualitat, entrevistes i articles d’opinió protagonitzats per membres de la comunitat educativa i local, però també s’informen d’allò que passa al món per així fomentar el pensament crític entre els adolescents.
👉¿Y si lxs jóvenes se convirtieran en editores de su periódico📰? El proyecto @JuniorReportRED brinda la oportunidad de convertir a estudiantes de secundaria👩💻🧑💻 en periodistas.
Súmate a la familia que ya cuenta con más de 1000 alumnxs👇
📌https://t.co/GdfTbIrVxp pic.twitter.com/PseYIBlnH8
— Revista Escolar Digital (@JuniorReportRED) July 7, 2020
Actualment, 40 centres educatius d’Espanya formen part de la xarxa, especialment a Catalunya, Madrid i el País Basc. És a dir, més de 1.000 redactors generant contingut d’actualitat sota la coordinació de més de 50 docents i periodistes. Aquest mes de juliol, l’equip de coordinació de RED està tancant les candidatures de centres escolars per formar part de RED durant el proper curs 2020-2021 l’anunci oficial es farà públic la setmana que ve.
Junior Report impulsa una xarxa de Revistes Escolars Digitals gestionades per alumnes de secundària. Informa’t sobre el projecte aquí.