L’alcaldessa de Barcelona obre les portes de l’Ajuntament per segon any consecutiu a l’alumnat del projecte RED
Silenci, respecte, cordialitat i mòbil en mà per immortalitzar el moment. Així ha estat l’arribada dels joves redactors i redactores a l’Ajuntament de Barcelona. Avançant lentament per l’entrada principal fins arribar al Saló de Cent, el punt de trobada on han hagut d’esperar uns minuts l’alcaldessa Ada Colau. A les parets del Saló, el rei Jaume I i Sant Jordi; a les rajoles del terra, l’escut de la ciutat; al fons, la porta del Trentenari; al sostre, els ratpenats de les làmpades de Jaume I; i al centre de la sala, l’alumnat dels diferents centres educatius preparat per començar a formular les preguntes que s’havien preparat prèviament a les aules.
L’alumnat d’una desena de centres RED ha entrevistat aquest dimarts 31 de maig l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau. És el segon any consecutiu que l’Ajuntament de Barcelona obre les portes del Saló de Cent als redactors i les redactores del projecte Revista Escolar Digital (RED), que durant tot el curs treballen l’actualitat a les aules, fomentant així una mirada crítica sobre el seu entorn.
Joves del FEDAC Sant Andreu, l’Institut Alzina, l’Escola Solc, l’Institut Teresa Pàmies, l’Escola Projecte, Lestonnac Barcelona, l’Institut Quatre Cantons, el FEDAC Horta, l’Escola Pia Nostra Senyora i el Cor de Maria de Mataró han tingut l’oportunitat de preguntar les seves inquietuds i els seus dubtes a l’alcaldessa de la ciutat. L’entrevista, que ha durat poc menys d’una hora, ha estat dividida en quatre grans blocs: el paper dels i les joves a la societat; la gestió de l’habitatge i del medi ambient a la ciutat de Barcelona; el dia a dia als barris; i la figura de l’alcaldessa, tant en el seu vessant més privat com en el més visible.
🗞 Les redaccions de les revistes escolars de Barcelona han entrevistat avui a l’alcaldessa #AdaColau, amb qui han parlat sobre habitatge, medi ambient, sostenibilitat, salut mental i altres problemes que preocupen al jovent de la ciutat 🙌🏻
🔴 Molt aviat a #REDReport pic.twitter.com/eQV8iuYsa2
— Revista Escolar Digital (@JuniorReportRED) May 31, 2022
Les inquietuds dels i les joves
“És fonamental que els joves us mobilitzeu i us feu escoltar, heu de liderar la transformació de la ciutat”, ha assegurat Colau en la seva primera intervenció sobre si el jovent és conscient dels problemes socials que hi ha a la societat. “Us heu d’organitzar vosaltres mateixes, és la clau de volta per qualsevol moviment social”.
En aquesta mateixa línia, l’alcaldessa ha recordat a l’alumnat que “heu d’exigir, heu de demanar coses i us heu de mobilitzar, però mai us heu de conformar, aquesta és una opció que s’ha de descartar”.
L’habitatge i el turisme, eixos centrals de la conversa
“Volem que Barcelona sigui una bona ciutat per la gent que hi viu”. En aquesta línia es dibuixen tres grans reptes per l’Ajuntament: aturar l’especulació i garantir l’habitatge, reduir la contaminació per fer una ciutat saludable i, de retruc, conquerir més espai públic per a tothom.
Els redactors i les redactores han manifestat la seva preocupació sobre el preu del lloguer i les dificultats que tenen i tindran per viure a Barcelona. “Farem tot el que estigui a les nostres mans per lluitar contra l’especulació perquè la gent no hagi de marxar del barri”, ha assegurat Ada Colau.
Precisament, i amb aquesta idea de què la gent no es vegi obligada a marxar de la ciutat, l’alcaldessa s’ha referit al turisme: “Ens agrada que ens visitin, però el turisme ha de ser equilibrat, no pot ser una massificació que expulsi la comunitat veïnal”.
L’alcaldessa més propera
No tot és de llum i colors. De fet, l’alumnat és conscient que un dels inconvenients en ser una figura pública és que poden sortir gran quantitat de fake news sobre la teva persona. “Ser alcaldessa és molt bonic i és un honor, però és dur haver d’aguantar segons quin ‘hate’ i segons quins grups d’odi. Porto set anys de la meva vida desmentint setmanalment fake news”.
En aquest moment, els joves redactors i redactores presents al Saló de Cent de l’Ajuntament han parat l’orella per escoltar amb atenció un tema que han tractat a l’aula durant tot el curs: les fake news, és a dir, notícies falses o rumors que recorren internet i les xarxes socials a la velocitat de la llum. Acte seguit, l’Ada Colau ha parlat sobre “l’odi normalitzat que hi ha a les xarxes” i sobre la “falta de regulació” que hi ha, en aquest cas, a Twitter.
Tot i que l’alcaldessa es va tancar el seu compte de Twitter fa un any, decisió de la qual no se’n penedeix “en absolut”, no es vol tancar les portes de l’alcaldia de Barcelona. “En aquests dos mandats no hem pogut acabar tots els projectes que hem començat. És per això que l’organització em va plantejar fer un mandat més, i últim, per poder consolidar tota aquesta transformació”.
Sensacions molt positives
Per la seva banda, l’alumnat i el professorat s’ha mostrat satisfet després de la trobada amb l’alcaldessa de la ciutat. “L’ambient durant l’entrevista ha estat molt familiar i l’experiència ha estat molt positiva”, han comentat alguns redactors des de la plaça Sant Jaume.
“Des del punt de vista acadèmic, a banda de què l’alumnat treballi l’expressió escrita, la comprensió oral i de què tinguin l’oportunitat de conèixer l’alcaldessa de la ciutat, és una experiència que et permet desenvolupar l’esperit crític com a adolescents que són”.
Les sensacions són molt positives. Pel professorat és “fonamental poder sortir de l’aula i estimular el pensament crític”, han detallat alguns docents que també s’han acostat a l’Ajuntament de Barcelona per assistir a la trobada.
Activitat d’entorn del projecte RED
Les entrevistes als alcaldes i alcaldesses són una de les activitats que s’inclouen al pla de treball que els alumnes segueixen setmanalment al llarg del curs i que busca fomentar el pensament crític i treballar els diferents gèneres periodístics, no només des de l’aula sinó també des del seu entorn més proper.
D’aquesta manera, l’alumnat coneix quina és la realitat del seu entorn, tant dins del centre educatiu com a la ciutat o barri. Els continguts resultat d’aquestes entrevistes es publiquen a RED Report, la revista col·laborativa.
Junior Report impulsa una xarxa de Revistes Escolars Digitals gestionades per alumnes de secundària. Informa’t sobre el projecte aquí.