21 febrer 2024
spot_img
21 febrer 2024

Així es pot transformar l’aula gràcies a la gamificació

Aplicar estratègies i mecàniques del joc a l’aprenentatge millora la participació i el rendiment dels alumnes

La pedagogia a l’aula s’ha transformat radicalment les darreres dècades, gràcies en part a la incorporació de la tecnologia ia noves maneres d’entendre l’educació. Una de les tendències que ha guanyat pes és el de la gamificació.

Cal no confondre-la amb els esports electrònics. La gamificació consisteix en l’ús d’elements i mecàniques de joc en contextos no lúdics, com l’educació o el treball, per motivar, involucrar i millorar la participació i el rendiment de les persones. En el cas concret de l’ educació es tracta d’aplicar dinàmiques de joc a l’aula per millorar l’aprenentatge i potenciar les habilitats i el rendiment dels estudiants.

De fet, aquesta pràctica ajuda a inculcar habilitats essencials com ara la col·laboració, el pensament crític i la resolució creativa de problemes. A més, fomenta la participació, augmenta la motivació i l’interès en certes matèries i ofereix retroalimentació immediata als alumnes.

De la mà d’ACER, t’expliquem més detalls sobre com introduir la gamificació a l’aula.

La neurociència darrere de la gamificació a l’educació

Abans, però, volem repassar els avantatges de la gamificació. Què la fa tan efectiva? La resposta està en la neurociència.

Experts en neurociència han estudiat sistemes de jocs aplicats a diferents camps , des de l’aprenentatge fins a la formació empresarial. Com a resultat, les estadístiques de l’ús de la gamificació a l’educació demostren que, des del punt de vista cerebral, augmenta la sensació de motivació i gaudi en alliberar dopamina i estimular l’hipocamp.

En jugar es manté el cervell sa, doncs s’entrena la memòria i l’ atenció , i es preveu el deteriorament cognitiu . En segon lloc, com es basa en les emocions, la retenció de laprenentatge és més efectiva. Finalment, la dinàmica narrativa de la gamificació ajuda els estudiants a processar informació sense avorrir-los amb llistes de conceptes.

Aprèn a gamificar la teva aula

Com es pot posar en pràctica la gamificació a l’aula? Aquí tens algunes estratègies bàsiques.

1) Estableix un sistema de puntuació i comença a assignar punts per completar tasques.

Aquests sistemes de punts permeten als estudiants visualitzar-ne el progrés i en fomenten la motivació.

2) Promou la competència saludable amb taules de classificació

Crear certa competència entre els companys és una manera excel·lent de millorar el rendiment.

3) Concedeix insígnies i premis

Els sistemes basats en recompenses són excel·lents per mostrar a la teva classe que es valora lesforç i el treball dur. Per exemple, podeu crear un criteri basat en punts i assignar insígnies o fins i tot premis al final del trimestre.

4) Crea una missió amb un objectiu

A l’aula es poden utilitzar aplicacions com Google Slides per crear una missió on els estudiants han de desbloquejar objectius per avançar. Per exemple, podeu crear una missió interdisciplinària que inclogui matemàtiques, lectura i ciències.

5) Adopta el mode “boss fight”

Inspira’t en els videojocs i planteja una boss fight, un gran enfrontament que té lloc al final d’un nivell d’aprenentatge. Pots, per exemple, preparar una llista de preguntes més difícils o desafiadores i posar un límit de temps per respondre-les, o plantejar-ho com un duel entre equips.

Les idees per portar la gamificació a l’aula són infinites i els seus resultats, segons les estadístiques, són beneficiosos per als alumnes.

Descobreix més sobre Acer For Education aquí

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -