29 març 2024
spot_img
29 març 2024

Arquitectura i accessibilitat

El diari per a joves Junior Report i COAC llancen una Unitat Didàctica gratuïta sobre l’arquitectura accessible i la seva importància en societat

Les persones tenim capacitats diferents que influeixen en la nostra manera de moure’ns i desplaçar-nos per la ciutat: un nen, una persona gran i una persona en cadira de rodes tenen necessitats diferents i es guiaran de manera diferent per un carrer, un pas de zebra o un parc.

D’altra banda, les nostres capacitats també poden canviar amb el pas del temps. El que abans ens semblaven elements innecessaris al mig de la vorera, en un futur poden facilitar molt la nostra mobilitat per l’espai públic.

Aquest és l’objectiu de l’arquitectura accessible: tenir en compte la diversitat de totes les persones a l’hora de dissenyar espais, perquè tothom tingui les mateixes oportunitats. Aplicar una mirada empàtica i més humana a l’arquitectura, per respectar els drets de totes les persones.

La Unitat Didàctica elaborada per Junior Report en col·laboració amb el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC) reflexiona sobre la importància de l’accessibilitat i analitza quines característiques han de tenir els edificis i altres espais per garantir que siguin accessibles.

“L’arquitectura és clau per millorar l’accessibilitat, perquè aporta solucions i elimina barreres per a tots els col·lectius”, explica Sandra Bestraten, directora de la demarcació de Barcelona del COAC. En aquest sentit, es converteix en un element fonamental per a persones amb mobilitat reduïda, dones embarassades, persones grans, persones amb dificultats auditives i visuals, persones sordes o cegues, així com persones amb diferents nivells cognitius.

Alhora, Bestraten valora molt positivament aquesta Unitat Didàctica perquè permet introduir els coneixements arquitectònics de manera transversal en diferents matèries, tant humanístiques com tècniques, en els centres educatius de secundària.

Per Alba Fernández Candial, directora del diari Junior Report, un dels objectius de la Unitat Didàctica era conscienciar els més joves sobre la importància de l’accessibilitat en el seu entorn més proper, al seu barri i a la seva ciutat. “Fer les ciutats més accessibles no només beneficia a les persones amb diversitat funcional, sinó que suposa un avenç per a tots. Aquest és un dels missatges més importants d’aquest projecte”, conclou.

La Unitat Didàctica consta de 5 articles que expliquen en què consisteix l’accessibilitat arquitectònica i per què és tan important a les nostres ciutats, a més d’oferir exemples d’edificis sostenibles i accessibles.

Aquests continguts van acompanyats d’una sèrie d’activitats dissenyades per un equip de pedagogs per tal que els estudiants puguin treballar el tema a l’aula o de manera virtual, a més d’una guia didàctica per al professorat.

Unitats Didàctiques per treballar l’actualitat a l’aula

Junior Report és un diari d’actualitat que aspira a convertir-se en referent informatiu per als joves lectors, però també vol ser una eina pedagògica per a docents.

En aquest sentit, l’equip de periodistes i pedagogs de Junior Report dissenya Unitats Didàctiques formades per articles i recursos educatius, com ara fitxes d’activitats i diapositives projectables, perquè l’alumnat aprofundeixi en els grans temes globals a l’aula o des de casa.

Les Unitats Didàctiques estan disponibles a la pàgina web del projecte. Gràcies a l’acord amb organitzacions especialitzades, Junior Report ofereix alguns d’aquests continguts de manera gratuïta per als centres escolars.

La plataforma Junior Report Aula també ofereix recursos d’educació mediàtica per fomentar la lectura crítica dels mitjans de comunicació a través de tallers participatius i revistes digitals escolars.

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -