Vivim en una societat diversa: cada persona té unes característiques i unes capacitats que la fan única i totes han de ser respectades. Entre tota aquesta diversitat física i intel·lectual, l’autisme no n’és una excepció: el trastorn de l’espectre autista (TEA) condiciona la capacitat de les persones a l’hora de comunicar-se i interactuar amb els altres. Cada cas és diferent i requereix diferents tipus de suport, per això és important no generalitzar ni crear estereotips.
Aquesta Unitat Didàctica ha estat desenvolupada amb la col·laboració de la Federació Catalana d’Autisme. És d’accés gratuït i està disponible en català i castellà.
Articles
L’autisme és un trastorn que condiciona la capacitat de les persones a l’hora de comunicar-se i interactuar amb els altres. Així i tot, cada cas és diferent i pot requerir diferents tipus de suport. En aquest primer article t’ho expliquem: Autisme: una manera diferent de veure el món
La discriminació de gènere provoca que hi hagi moltes menys dones que homes diagnosticats amb autisme. Com influeix aquesta realitat en les dones autistes? T’ho expliquem a: L’autisme és diferent en homes i dones?
Hi ha moltes sèries, pel·lícules i documentals que retraten el dia a dia de les persones amb autisme per donar a conèixer la seva realitat. Quines són les més conegudes? Ajuden a trencar estereotips o a reforçar-los? L’autisme en la ficció
Moltes persones amb autisme utilitzen la xarxes socials per lluitar contra la discriminació i promoure una societat més inclusiva. Algunes són persones anònimes, però d’altres s’han convertit en veritables influencers amb milers de seguidors. T’ho expliquem a: Autisme i activisme
El trastorn de l’espectre autista (TEA) no és una malaltia, no es contagia i no sempre implica tenir altes capacitats: aquests són algunes de les falses creences més esteses sobre l’autisme. T’expliquem com trencar estereotips amb l’article: Els falsos mites de l’autisme
Activitats
- Activitat 1
- Activitat 2
- Activitat 3
- Activitat 4
- Activitat 5
Què saps sobre l'autisme?
De forma individual, farem una lectura del següent article per saber quins són els símptomes de l'autisme.
Autisme: una forma diferent de veure el món
Durant la lectura, cercarem la resposta a les següents preguntes i les subratllarem:
- Què és el Trastorn de l'Espectre Autista (TEA)?
- Quins són els símptomes del TEA?
- L'autisme afecta totes les persones de la mateixa manera?
- Per què la prevalença de l'autisme és diferent depenent del territori?
- Qui és Leo Kanner i què va escriure sobre l'autisme?
- Qui és Grunya Sukhareva i què va publicar sobre l'autisme?
- Qui és Hans Asperger i què va escriure sobre l'autisme?
- Qui és Uta Frith i quina va ser la seva contribució a l'estudi de l'autisme?
- Qui és Lorna Wing i quina relació té amb l'espectre autista?
- Què pot ajudar a tractar els símptomes de l'autisme?
A continuació, farem un esquema resumint de forma visual la informació extreta. Us animem a utilitzar la plataforma Lucidchart per treballar la competència digital.
- Identifiquem els temes principals
- Agrupem les preguntes i les respectives respostes per categories (Definició - Símptomes, etc.)
- Escrivim un títol per a cada categoria
- Dibuixem la informació més rellevant de cada categoria.
→ Utilitza dibuixos, gràfics o taules per crear un esquema clar i concís! - Revisem que l'esquema tingui totes les respostes i que sigui fàcil d'entendre.
Per últim, fem una coavaluació per parelles. Haurem d'avaluar el treball del nostre company/a i classificar-lo com a Apte o No Apte tenint en compte els següents criteris d'avaluació:
- Respon totes las preguntes
- És fàcil d'entendre
En el cas de ser No Apte, es corregiria perquè ho fos.
"Peixos d'aigua dolça (en aigua salada)"
En aquesta activitat veurem Peixos d'aigua dolça (en aigua salada), un documental que ens acosta a la realitat de les persones amb autisme i trenca tabús sobre aquesta condició. La cinta segueix el dia a dia d'en Marc, de 10 anys, la Mariona, de 23, i de les seves famílies.
Peixos d'aigua dolça (en aigua salada) compta també amb el testimoni d'especialistes en Trastorn de l'Espectre Autista (TEA) i ens ajuda a comprendre com funciona l'autisme, però també la resposta que s'hi dona des de les escoles, els centres de salut i el món laboral.
1. Visionem el tràiler del documental.
2. Abans de mirar el documental sencer, ens fem la pregunta següent i debatem amb els nostres companys:
· Per què el documental té aquest títol? Què vol dir l'expressió "peixos d'aigua dolça en aigua salada" ?
3. Visionem el documental.
4. Després de veure el documental, responem les següents preguntes entre tots:
· Quines són algunes característiques de les persones amb autisme?
· Com és la Mariona? Quines són les seves fortaleses i les seves febleses?
· Amb què s'ho passa bé en Marc?
· Per què el col·legi pot ser un lloc complicat per als nens i les nenes amb autisme?
· Què opinen sobre en Marc els companys de classe?
· Així en general, com són les conductes de les persones amb TEA? Trieu dues opcions i penseu en exemples del documental per argumentar la vostra resposta:
- Rígides
- Canviants
- Flexibles
- Repetitives
· Per a un nen o una nena amb autisme, quins són els avantatges i inconvenients d'anar a una escola ordinària? I quins són els avantatges i inconvenients d'anar a un centre d'educació especial?
· Com explicaries, amb les teves pròpies paraules, què és l'autisme?
5. Debatem amb la resta de la classe i triem un altre títol per al documental.
Autisme i gènere
En aquesta activitat treballarem la relació entre autisme i gènere. Per fer-ho, llegirem el següent article:
L'autisme és diferent en homes i dones?
A continuació, en grups de 3 persones, prepararem una presentació de Power Point amb els següents punts:
- Pensarem un nou títol relacionat amb el tema: “Autisme i gènere” / ”Autisme i perspectiva de gènere” / ”Noies i autisme”...
- L'autisme és diferent en homes i dones?
- Què és el “camuflatge social”?
- Bones pràctiques per detectar i diagnosticar l'autisme en la infància i l'adolescència (a partir de la Guía de buenas prácticas de la Asociación Española de Profesionales del Autismo).
És important que la presentació sigui:
- Concisa
- Visual / Creativa
- Organitzada
Cada grup exposarà la seva presentació i els diferents grups es puntuaran els uns als altres. Per fer-ho, podeu crear una taula d'avaluació: en les columnes, hi posem els diferents grups; en les files, hi escrivim els criteris d'avaluació. Al final de la classe, farem un recompte dels punts que ha sumat cada grup.
Trenquem els mites de l'autisme!
De forma individual, classifica les següents afirmacions sobre l'autisme com a verdaderes (V) o falses (F). Justifica o argumenta les respostes. Un cop completada la taula, posarem les respostes de tota la classe en comú i farem un debat constructiu sobre el tema. Us serà de gran utilitat llegir l'article: Els falsos mites de l'autisme.
Què hem après?
En aquesta activitat treballarem els següents aspectes de l'autisme:
- Definició i característiques
- Autisme i dades (què diuen els números)
- Famosos i influencers amb autisme
- Mites i tabús
- Consells per relacionar-nos amb persones amb autisme
Per començar, crearem un espai de treball per a cada àmbit i els repartirem per diferents racons de la classe.
A continuació, en grups de 3-4 persones, crearem una exposició informativa sobre l'autisme. Us deixem alguns consells:
- Podeu utilitzar cartolines, colors, imprimir recursos i materials... Sigueu creatius i creatives!
- La informació presentada ha de ser fàcil d'entendre i cal mostrar-la de forma gràfica, per cridar l'atenció de l'audiència.
- Podeu extreure la informació dels articles de la Unitat Didàctica, però també d'internet o del coneixement adquirit durant la realització de la Unitat Didàctica...
- Quan parlem de xifres, definicions o dades concretes: recordeu citar sempre les fonts i que aquestes siguin fiables i rigoroses!
Guia del professorat i solucionari
Junior Report posa a la teva disposició materials didàctics
per treballar l’actualitat a l’aula.
Omple les teves dades i accedeix de manera gratuïta
a la Guia del Professorat i Solucionari d’aquesta unitat didàctica.