22 novembre 2024
spot_img
22 novembre 2024

Barbie es fa de carn i os

L’estrena de la pel·lícula inspirada en la popular nina rossa provoca una nova febre per aquesta icònica joguina

L’estrena d’una pel·lícula d’acció real ha tornat a posar d’actualitat la popular nina Barbie. Dirigida per la realitzadora Greta Gerwig, la pel·lícula s’inspira en l’estilitzada nina fabricada per Mattel, i és la primera pel·lícula de Barbie en carn i ossos després de més de 40 pel·lícules d’animació digital per a televisió i vídeo.

El film, protagonitzat per Margot Robbie com a Barbie i Ryan Gosling com a Ken, juga amb tots els estereotips de la nina, però ho fa amb humor, autoparòdia i crítica social. La trama segueix Barbie i Ken que, després de ser expulsats de la utòpica Terra de Barbie per no ser nines perfectes, emprenen un viatge d’autodescobriment junts cap al món real.

La mateixa Greta Gerwig i la seva parella, el director Noah Baumbach, són els autors d’un guió que intenta subvertir les expectatives i sorprendre el públic. Al film es parla d’apoderament femení, es critica el patriarcat i es pot veure fins i tot una Barbie amb cadira de rodes.

Per a la pel·lícula, s’ha recreat sencer el món de Barbie, amb el seu característic to rosa, que fins i tot va esgotar les existències mundials durant el rodatge, realitzat en plena pandèmia. També s’ha dissenyat una col·lecció de vestuari inspirat en l’estil dels anys seixanta i vuitanta.

Un detall de la pel·lícula ha generat controvèrsia al Vietnam, en mostrar l’anomenat “mapa de les nou línies” que reflecteix la disputa territorial amb la Xina. La productora Warner Bros. ha aclarit que no tenia la intenció de fer cap declaració política amb el mapa. Tot i això, el film s’ha prohibit en aquest país asiàtic.

La pel·lícula d’acció real de Barbie ha tornat a posar de moda la famosa nina, de la qual se n’han disparat les vendes, especialment dels models clàssics. El fabricant de la nina, Mattel, ha aprofitat també per llançar una nova col·lecció inspirada en la pel·lícula.

A més, són diverses les marques de moda que han llançat peces inspirades a l’univers de Barbie. En el cas de Zara, la marca ha llançat una campanya protagonitzada per la model trans de talles grans Ceval Omar. Això ha provocat les crítiques dels usuaris de la marca, ja que la model vesteix talles que oscil·len entre la talla XXL i la 5XL, mentre que a les botigues només es poden trobar els vestits fins a la XXL.

L’origen de Barbie

La nina Barbie és una de les més famoses i reconeixibles al món de la joguina. Des de la seva creació el 1959, ha estat una icona cultural i una figura emblemàtica a la indústria del joguet.

Barbie va ser creada per Ruth Handler, cofundadora de l’empresa de joguines Mattel juntament amb el seu marit Elliot Handler. A principis de la dècada de 1950, Ruth va observar que la seva filla, Barbara, gaudia jugant amb nines de paper que representaven dones adultes en lloc de nines de nadons. Això li va donar la idea per crear una nova nina que seria revolucionària.

Ruth Handler creia que les nenes podien imaginar i somiar més enllà dels rols tradicionals de gènere que se’ls imposaven en aquell moment. Per això, va voler crear una nina que permetés a les nenes explorar diferents rols i aspiracions. Per això, es va inspirar en una nina alemanya anomenada Bild Lilli, que era una figura de moda per a adults.

Mattel va llançar oficialment la nina Barbie el 1959. La nina porta el nom de la filla de Ruth, Barbara. Des del principi, Barbie va ser una nina adulta amb una figura esvelta i proporcions que diferien de les nines infantils que existien a l’època. També tenia una àmplia gamma d’accessoris i roba de moda. El 1961, Handler va crear la rèplica masculina de Barbie, batejada com a Ken pel nom del seu fill.

La nina va tenir un impacte immediat i la seva popularitat va créixer ràpidament. Al llarg dels anys Barbie ha evolucionat i s’ha adaptat als canvis culturals. Ha representat una àmplia varietat de professions, estils de vida i cultures, promovent la idea que les nenes poden aspirar a ser qualsevol cosa que vulguin. Així mateix, s’han creat Barbies que representen dones de referència com Tina Turner o Jane Goodall.

Controvèrsies i crítiques

Al llarg de la seva història, Barbie també ha encarat crítiques i controvèrsies, especialment per promoure estàndards de bellesa que poden afectar negativament l’autoestima de les nenes i perpetuar estereotips.

Una de les crítiques més comunes cap a Barbie és la seva representació poc realista del cos femení. Amb la seva cintura prima, cames llargues i pits prominents, la nina promou estàndards de bellesa inabastables per a les dones. L’exposició constant a aquesta imatge idealitzada pot contribuir a la baixa autoestima i als trastorns alimentaris.

Una altra crítica important és la manca de diversitat. Durant molts anys, les nines Barbie van representar principalment dones blanques i eurocèntriques. Es va acusar l’empresa fabricant de manca d’inclusió racial i ètnica, així com de manca de representació de diferents tipus de cossos i capacitats.

En resposta a aquestes crítiques, Mattel ha anat llançat nines Barbie més diverses en termes de formes corporals, tons de pell i característiques facials.

Barbie també s’ha associat tradicionalment a rols estereotipats de gènere, com el de princesa o model. Això ha generat preocupació en aquells que creuen que la nina pot influir negativament en les aspiracions i habilitats de les nenes. Per això, amb els anys Mattel també ha diversificat les professions i els rols representats per Barbie.

Finalment, també hi ha qui entén la nina Barbie com a símbol del consumisme i critiquen que la moda, els accessoris i els productes relacionats amb la nina poden fomentar una mentalitat materialista i superficial a les nenes, a més de ser poc sostenible.

Durant aquest mes de juliol, Junior Report oferirà materials didàctics setmanalment. Podeu subscriure-us a la nostra newsletter per seguir l’actualitat durant l’estiu.

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -