El diari per a joves Junior Report ofereix tallers d’educació mediàtica per a estudiants de primària i secundària adaptats a les noves mesures sanitàries
Amb l’inici del curs escolar, també han tornat a les aules els Tallers d’Educació Mediàtica de Junior Report, enguany adaptats a les noves mesures i protocols sanitaris a conseqüència de l’actual pandèmia de coronavirus.
Avalats per l’experiència en més de 80 centres educatius durant el curs anterior, l’equip de Junior Report aposta un any més per la desinformació i el periodisme com a eixos vertebradors dels seus tallers, que també inclouen altres perspectives com la igualtat de gènere, l’emergència climàtica, els drets de la infància o de les persones refugiades.
Seguim amb els tallers d'#EducacióMediàtica de Junior Report!
Ahir i avui hem visitat l'#alumnat de #primària de l'Escola Miquel Martí i Pol (Barberà del Vallès) per fer-hi #tallers sobre #periodisme.📰https://t.co/18qA5IRid9#Educació #Aula pic.twitter.com/QGDvbE4a2q— Junior Report (@JuniorReport_) November 6, 2020
Al costat de les sessions de Periodisme i ‘Fake News’, també s’ha dissenyat un taller especialitzat en Periodisme i Igualtat de Gènere i el taller ‘Fem un diari’, que proposa a l’alumnat llançar un diari en una setmana, dins de l’assignatura del treball de síntesi. També s’ha creat un mòdul per a centres d’educació especial, ja que Junior Report dona suport a les tasques d’inclusió social i defensa que la diversitat no ha de ser un obstacle per acostar el coneixement a tots els joves.
Els tallers, impartits per periodistes professionals i adaptats a cursos de primària i secundària, busquen que els estudiants s’interessin per l’actualitat, entenguin el paper dels mitjans de comunicació i aprenguin a identificar fonts informatives fiables o contrastar una informació difosa, per exemple, a través de xarxes socials.
Noves activitats i formats
Amb l’objectiu de complir totes les mesures sanitàries per minimitzar les situacions de contagi a les aules, l’equip de tallers de Júnior Report ha adaptat les activitats presencials que se solien realitzar en aquestes sessions pràctiques.
Així, per exemple, el material de suport que s’utilitza en els tallers amb alumnes de primària es desinfecta després de cada sessió. També alguns dels exercicis pràctics, com per exemple el de sortir al pati a la recerca de notícies com si els alumnes fossin periodistes d’una redacció, s’ha modificat atenent les últimes restriccions sanitàries en els centres educatius.
🎉 ¡Seguimos con los #talleres de #EducaciónMediática de Junior Report! 📰 Esta mañana ha sido el turno de los alumnos y alumnas de 2º de la #ESO de @FEDACRipollet, con un taller sobre #desinformación y '#FakeNews' 🔎 .
¡Infórmate y reserva tu taller! 👉 https://t.co/5tMSj9hW0L pic.twitter.com/nZnJ2YMxrv
— Junior Report (@JuniorReport_) October 1, 2020
A més, la pandèmia provocada pel nou coronavirus ha fet que tota l’oferta de tallers de Junior Report sigui adaptable al format virtual, de manera que els centres escolars interessats en realitzar aquesta activitat puguin continuar oferint-la als seus alumnes fins i tot encara que es trobessin confinats o en quarantena.
El periodisme, el quart poder
En els Tallers d’Educació Mediàtica dirigits a centres de secundària, els alumnes comencen analitzant els conceptes clau del periodisme: Quin tipus d’informació ofereixen els diaris? Quin és el seu objectiu? Qui s’amaga darrere d’un mitjà de comunicació? Com es finança? Analitzant els diaris i revistes, els estudiants reflexionen sobre la pluralitat informativa i la jerarquització de les notícies d’actualitat.
Els mitjans de comunicació tenen una gran influència sobre l’opinió pública, és a dir, sobre el que la gent opina de temes importants com la política, els drets socials o l’economia.
És per aquest motiu que saber a qui pertanyen els diaris, quins interessos tenen i a qui pretenen afavorir o perjudicar és un element clau a l’hora d’interpretar la informació que ens ofereixen.
“Volem que els estudiants siguin protagonistes de la realitat que els envolta i ho facin com a persones informades i crítiques”, explica Arianna Ranesi, coordinadora de l’equip de tallers. “Donem eines per a analitzar la informació que consumeixen els adolescents i els ensenyem a contrastar-la amb altres fonts, per a verificar-la o per a tenir diferents punts de vista davant una mateixa notícia”, afegeix.
Junior Report impulsa TALLERS D’EDUCACIÓ MEDIÀTICA i una xarxa de REVISTES ESCOLARS DIGITALS gestionades per alumnes de secundària