La discapacitat intel·lectual afecta la capacitat d’una persona a l’hora de realitzar activitats quotidianes o interactuar amb altres persones. Hi ha diferents tipus de discapacitat i diverses causes, que afecten en major o menor grau l’autonomia de cada individu. A aquestes persones els costa més aprendre, comprendre i comunicar-se; malgrat això, també reivindiquen els seus drets i exigeixen tenir les mateixes oportunitats. Conèixer de prop la seva realitat és molt important per promoure la seva plena inclusió social.
Aquesta Unitat Didàctica ha estat desenvolupada amb la col·laboració de DINCAT. És d’accés gratuït i està disponible en castellà i català.
Articles
- Existeixen diferents tipus de discapacitat intel·lectual, que poden afectar més o menys l’autonomia d’una persona. Conèixer la seva realitat i com viuen és molt important per promoure’n la inclusió social. En aquest primer article t’ho expliquem: Què és la discapacitat intel·lectual?
- Accessibilitat, inclusió, autonomia, victimització… són paraules que defineixen el dia a dia de les persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament. Te’ls expliquem: Els conceptes clau per entendre la discapacitat intel·lectual
- Promoure la inclusió de les persones amb discapacitat és fonamental, sobretot en l’etapa educativa. L’objectiu és eliminar totes les barreres d’aprenentatge i facilitar la participació dels estudiants més vulnerables. T’ho expliquem a l’article: Educació inclusiva per la diversitat
- L’oci és un dret bàsic reconegut a la Declaració Universal dels Drets Humans. A banda de divertir-nos i desconnectar, l’oci també aporta beneficis, promou la independència i afavoreix la inclusió de les persones amb discapacitat. T’ho expliquem a: Gaudir d’un lleure inclusiu per a tothom
- Quina diferència hi ha entre inclusió i integració? Què és l’educació inclusiva? Com es classifiquen els nivells de discapacitat intel·lectual? Posa a prova els teus coneixements amb aquest test interactiu: Què saps sobre la discapacitat intel·lectual?
Activitats
- Materials didàctics digitals
- Activitat 1
- Activitat 2
- Activitat 3
- Activitat 4
Llegeix les diverses càpsules informatives sobre com funciona un accelerador de partícules i quines són les seves aplicacions en el nostre dia a dia.
- Existeixen diferents tipus de discapacitat intel·lectual, que poden afectar més o menys l’autonomia d’una persona. Conèixer la seva realitat i com viuen és molt important per promoure’n la inclusió social. En aquest primer article t’ho expliquem: Què és la discapacitat intel·lectual?
- Accessibilitat, inclusió, autonomia, victimització… són paraules que defineixen el dia a dia de les persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament. Te’ls expliquem: Els conceptes clau per entendre la discapacitat intel·lectual
- Promoure la inclusió de les persones amb discapacitat és fonamental, sobretot en l’etapa educativa. L’objectiu és eliminar totes les barreres d’aprenentatge i facilitar la participació dels estudiants més vulnerables. T’ho expliquem a l’article: Educació inclusiva per la diversitat
- L’oci és un dret bàsic reconegut a la Declaració Universal dels Drets Humans. A banda de divertir-nos i desconnectar, l’oci també aporta beneficis, promou la independència i afavoreix la inclusió de les persones amb discapacitat. T’ho expliquem a: Gaudir d’un lleure inclusiu per a tothom
- Quina diferència hi ha entre inclusió i integració? Què és l’educació inclusiva? Com es classifiquen els nivells de discapacitat intel·lectual? Posa a prova els teus coneixements amb aquest test interactiu: Què saps sobre la discapacitat intel·lectual?
Claus sobre la discapacitat intel·lectual
Duración: 45 min
La majoria de la gent té un gran desconeixement sobre què és la discapacitat intel·lectual. I tu, què en saps del tema?
Coneixes ningú amb discapacitat intel·lectual? Saps quina té? Comparteix amb els companys i companyes com és el seu dia a dia i com t’hi relaciones, amb ell o ella.
Mira aquest vídeo i contesta les preguntes següents:
- Què és la discapacitat intel·lectual?
- Quan i com es pot originar una discapacitat intel·lectual?
- Què és l’“accessibilitat”? N’hi ha prou per aconseguir la inclusió de les persones amb discapacitat?
També pots ajudar-te amb la informació que apareix en l’article següent:
https://www.lavanguardia.com/vida/junior-report/20220221/8062377/conceptos-clave-entender-discapacidad-intelectual.html
Després de respondre a les preguntes, busca una parella i compartiu les vostres idees.
Mites i veritats sobre la discapacitat intel·lectual
Duración: 30 min
Els prejudicis i el desconeixement han provocat l’aparició de molts estereotips i idees preconcebudes al voltant de la discapacitat intel·lectual. Aquestes creences influeixen en l’actitud de la gent cap a les persones amb discapacitat i n’impedeixen el ple desenvolupament en societat.
En la següent activitat us posarem a prova: Prejudicis i estereotips sobre la discapacitat intel·lectual.
Ajunteu-vos per parelles o en grups de tres. Hauríeu de llegir amb atenció les frases que apareixeran a la pantalla i debatre amb el vostre grup si trobeu que són veritat o només representen un estereotip de les persones amb discapacitat intel·lectual. Quan la vostra professora o professor us ho indiqui, hauríeu d’aixecar una targeta vermella si és un mite, una de verda si és veritat o una de blanca si no us heu posat d’acord amb la vostra parella o grup.
Acabada la votació, veurem quina és la realitat que hi ha darrere de cada oració.
- La discapacitat intel·lectual no és una malaltia.
- Totes les persones amb discapacitat intel·lectual són iguals.
- És normal sentir llàstima per les persones amb discapacitat intel·lectual.
- Els nens i nenes amb discapacitat intel·lectual han de poder estudiar a les mateixes escoles que qualsevol altre nen/a.
- Les persones amb discapacitat intel·lectual necessiten protecció i supervisió tota la vida.
- Les persones amb discapacitat intel·lectual no poden viure la seva vida de manera independent.
- Els adults amb discapacitat intel·lectual són com nens/es.
- Les persones amb discapacitat intel·lectual necessiten suports.
- Les persones amb discapacitat intel·lectual no poden formar la seva pròpia família com els altres.
- Les persones amb discapacitat intel·lectual poden tenir vida sexual.
Heu sabut identificar els estereotips i falses creences sobre la discapacitat intel·lectual? Amb aquest exercici promovem una imatge positiva i constructiva de les persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament.
Un disseny accessible
Duració: 1h 30 min
Agafeu llapis i paper. Ara, canvieu el llapis de mà. Amb la mà contrària amb què esteu acostumats a escriure, dibuixeu un animal i escriviu-ne el nom. No és gens fàcil, oi? Les persones esquerranes utilitzen la mà esquerra sense problemes per escriure o dibuixar, però hi ha altres activitats que els costen més pel simple fet de ser esquerrans: si volen tocar la guitarra, per exemple, els caldrà una guitarra adaptada diferent de les que veiem habitualment. El món està fet per als dretans.
Semblantment, els edificis, les aplicacions mòbils o la informació que ens envolta no estan dissenyats pensant en les persones amb discapacitat intel·lectual. Trobeu que el vostre institut ho està?
En aquesta activitat analitzareu els espais del vostre institut, tant els físics com els virtuals: aules, corredors, espais comuns, pàgina web… L’objectiu és determinar si estan dissenyats seguint el model social i de drets, amb espais inclusius i sense les barreres que impedeixen que les persones amb discapacitat intel·lectual puguin desenvolupar les seves capacitats.
En grups de quatre, trieu un d’aquests projectes:
- Adaptar la intranet de l’institut.
- Adaptar els espais físics de l’institut (rètols, normativa, instruccions, etc.).
Abans de començar, hem d’investigar els nostres usuaris: són aquelles persones que faran servir la intranet del centre o s’orientaran gràcies a la informació que trobin a l’edifici. Quines necessitats tenen les persones amb discapacitat intel·lectual?
- Busqueu la definició d’“accessibilitat cognitiva” i com s’aplica: lectura fàcil, ús de pictogrames, wayfinding… Agafeu idees per dissenyar el vostre propi projecte! El manual de Plena Inclusió us donarà un punt de partida.
- Coneixeu cap persona amb discapacitat intel·lectual? La seva experiència i la seva opinió us pot ajudar a dissenyar el projecte i, havent-lo acabat, posar-lo en pràctica amb l’ajut d’aquesta/es persona/es.
Podeu fer servir les eines digitals que vulgueu per fer els vostres dissenys. Canva us pot ser útil per dissenyar la nova intranet de l’institut, per exemple.
Un cop acabat, presenteu el projecte a la resta de la classe: expliqueu les funcions del vostre disseny i com ajuda a fer més accessible la informació i els espais a una persona amb discapacitat intel·lectual.
Proposta col·laborativa: Podeu aplegar totes les idees de la classe i presentar una proposta conjunta a la direcció del centre!
Les nostres capacitats
Duració: 1h
En aquesta activitat compartirem amb els nostres companys les idees i reflexions que hem tingut mentre treballàvem en la discapacitat intel·lectual i del desenvolupament. Per començar, mireu aquest vídeo d’America’s Got Talent:
Seieu en cercle tota la classe. Podeu fer servir les cadires o seure a terra: el que importa és que hi participi tothom i us veieu les cares. Finalment, us farà falta un objecte que us pugueu passar l’un a l’altre (com una pilota o un estoig).
Perquè l’exercici funcioni tots els participants del cercle (incloent-hi professors i professores) heu de complir les normes següents:
- Respectar el torn de paraula passant l’objecte que haguem triat a la persona a qui toqui de parlar. Només qui tingui l’objecte podrà parlar.
- Compartir el que tu penses o el que tu has sentit, evitant parlar dels altres.
- Parlar sempre amb respecte.
- Escoltar els nostres companys i companyes.
- No jutjar les opinions dels altres.
Les següents preguntes guiaran la dinàmica i cal respondre-les d’una en una. No patiu si no les contesteu totes, l’objectiu és ser honestos i compartir des del respecte.
- Pensem en en Kodi Lee, el noi a qui acabem de veure fent una actuació espectacular. Comparteix una paraula que expressi com t’has sentit després de veure el vídeo. Recordeu que us heu de passar l’objecte que hàgiu triat per respectar el torn de paraula!
- En Kodi és cec i té autisme, però la seva família li ha fet costat i l’ha ajudat a desenvolupar el talent musical des de petit. Per què és important creure en les capacitats d’una persona? Ara pensa en les persones que tenen alguna mena de discapacitat intel·lectual: com et sembla que els afecta que les tractin amb llàstima, com si no fossin capaces de fer les mateixes coses que els altres?
- De cada 10 persones amb discapacitat intel·lectual, 9 han patit algun tipus de burla, abús o discriminació. En Kodi també ha estat víctima d’aquesta mena d’actes. Per què et sembla que la gent fa burla de les persones amb discapacitat intel·lectual? Recorda un moment en què algú s’hagi burlat de tu: cóm et vas sentir? Si ara et trobes prou còmode/a fent-ho, comparteix aquell moment.
- A tothom li cal que el seu entorn li tingui confiança, però sovint som nosaltres mateixos els qui no confiem en les pròpies capacitats. Recordes cap moment en què hagis cregut que no eres capaç de fer alguna cosa? Escolta el que expliquen els companys i companyes, comparteix la teva opinió si penses que aquella persona sí que és capaç de fer el que es proposava i per què.
- Després de treballar la discapacitat intel·lectual a classe, com ha canviat la teva visió sobre les persones amb discapacitat intel·lectual?
- Hem parlat de la importància de creure en les capacitats d’una persona i de tenir confiança en nosaltres mateixos. Ara alliberarem la nostra imaginació perquè somiar és el primer pas per desenvolupar les nostres capacitats: quin talent t’agradaria tenir d’aquí a cinc anys?
- Per acabar, comparteix una paraula que expressi com et sents ara.
Guia del professorat i solucionari
Junior Report posa a la teva disposició materials didàctics
per treballar l’actualitat a l’aula.
Omple les teves dades i accedeix de manera gratuïta
a la Guia del Professorat i Solucionari d’aquesta unitat didàctica.