El 74% dels docents a Espanya consideren que els seus alumnes estan desinformats
Junior Report participarà el pròxim 25 d’octubre en la jornada “No m’ho empasso! Construïm espais de confiança mediàtica” per fer front aquesta situació
Junior Report participarà el pròxim 25 d’octubre en la jornada “No m’ho empasso! Construïm espais de confiança mediàtica” per fer front a aquesta situació
La desinformació s’ha convertit en un dels problemes més greus de l’era digital. Amb l’accés generalitzat a les xarxes socials i a Internet i amb l’auge de les intel·ligències artificials, l’amenaça de les notícies falses és cada vegada més real i urgent de combatre. Les dades del darrer Informe sobre Alfabetització Mediàtica a Espanya de la Fundación Luca de Tena ho reflecteixen així: el 74% dels professors arreu del país perceben que els seus alumnes estan desinformats, mentre que el 67% assegura que no s’han invertit prou recursos per fomentar l’alfabetització mediàtica i l’esperit crític a les aules.
Segons l’informe PISA, d’altra banda, els adolescents no tenen la “capacitat suficient per reconèixer la fiabilitat d’una font, tot i que el 90% dels estudiants es veu capaç de distingir entre informació i opinió”. El diagnòstic és clar: malgrat que els joves confien en el seu criteri, no disposen d’eines suficients per analitzar l’allau d’informació que reben diàriament i no tenen prou integrat l’hàbit de contrastar les dades amb altres fonts per saber si són certes.
Arribats a aquest punt, els centres educatius i les entitats socioeducatives tenen un paper més important que mai i han d’estar preparats per fer front al repte de les fake news a l’aula. Per aquest motiu, i en el marc de la Setmana de l’Alfabetització Mediàtica i Informacional (AMI) de la UNESCO, Junior Report participarà el pròxim 25 d’octubre en la jornada “No m’ho empasso! Construïm espais de confiança mediàtica“,coorganitzada per La Fundació Bofill i Verificat, juntament amb Escuela 21, Catesco i El Til·ler i amb el suport de la Unió Europea – Next Generation.
En aquest acte, que es durà a terme al Hub Social de la Fundació Bofill (c/ Girona, 34 interior), es debatrà i s’analitzarà de la mà de referents nacionals i internacionals l’estat de l’alfabetització mediàtica als centres educatius. Alguns dels convidats destacats són Alex Mahadevan, director de Media Wise, o Kari Kivinen, de l’EUIPO Observatory, així com diversos membres de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA).
L’equip del diari Junior Report impartirà un taller centrat a donar eines, proporcionar recursos didàctics i dissenyar dinàmiques d’aula per tal de promoure l’interès entre el jovent per una actualitat ben informada.
Els Centres Desfake, compromesos amb l’alfabetització mediàtica
Paral·lelament a la jornada, la Fundació Bofill, Verificat i Junior Report posaran en marxa el projecte Centres Desfake, l’objectiu del qual és acompanyar als centres i els seus equips directius i docents en la tasca de fomentar l’AMI i crear una societat més crítica i democràtica.
Aquesta proposta, que tindrà el seu kickoff el pròxim 25 d’octubre, es desenvoluparà fins al 2024 i inclourà 10 centres educatius catalans que treballaran per formar-se i desenvolupar eines d’alfabetització amb els estudiants.