22 desembre 2024
spot_img
22 desembre 2024

El 74% dels docents a Espanya consideren que els seus alumnes estan desinformats

Junior Report participarà el pròxim 25 d’octubre en la jornada “No m’ho empasso! Construïm espais de confiança mediàtica” per fer front a aquesta situació

La desinformació s’ha convertit en un dels problemes més greus de l’era digital. Amb l’accés generalitzat a les xarxes socials i a Internet i amb l’auge de les intel·ligències artificials, l’amenaça de les notícies falses és cada vegada més real i urgent de combatre. Les dades del darrer Informe sobre Alfabetització Mediàtica a Espanya de la Fundación Luca de Tena ho reflecteixen així: el 74% dels professors arreu del país perceben que els seus alumnes estan desinformats, mentre que el 67% assegura que no s’han invertit prou recursos per fomentar l’alfabetització mediàtica i l’esperit crític a les aules.

Segons l’informe PISA, d’altra banda, els adolescents no tenen la “capacitat suficient per reconèixer la fiabilitat d’una font, tot i que el 90% dels estudiants es veu capaç de distingir entre informació i opinió”. El diagnòstic és clar: malgrat que els joves confien en el seu criteri, no disposen d’eines suficients per analitzar l’allau d’informació que reben diàriament i no tenen prou integrat l’hàbit de contrastar les dades amb altres fonts per saber si són certes.

Arribats a aquest punt, els centres educatius i les entitats socioeducatives tenen un paper més important que mai i han d’estar preparats per fer front al repte de les fake news a l’aula. Per aquest motiu, i en el marc de la Setmana de l’Alfabetització Mediàtica i Informacional (AMI) de la UNESCO, Junior Report participarà el pròxim 25 d’octubre en la jornada “No m’ho empasso! Construïm espais de confiança mediàtica“,coorganitzada per La Fundació Bofill i Verificat, juntament amb Escuela 21, Catesco i El Til·ler i amb el suport de la Unió Europea – Next Generation.

En aquest acte, que es durà a terme al Hub Social de la Fundació Bofill (c/ Girona, 34 interior), es debatrà i s’analitzarà de la mà de referents nacionals i internacionals l’estat de l’alfabetització mediàtica als centres educatius. Alguns dels convidats destacats són Alex Mahadevan, director de Media Wise, o Kari Kivinen, de l’EUIPO Observatory, així com diversos membres de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA).

L’equip del diari Junior Report impartirà un taller centrat a donar eines, proporcionar recursos didàctics i dissenyar dinàmiques d’aula per tal de promoure l’interès entre el jovent per una actualitat ben informada.

Els Centres Desfake, compromesos amb l’alfabetització mediàtica

Paral·lelament a la jornada, la Fundació Bofill, Verificat i Junior Report posaran en marxa el projecte Centres Desfake, l’objectiu del qual és acompanyar als centres i els seus equips directius i docents en la tasca de fomentar l’AMI i crear una societat més crítica i democràtica.

Aquesta proposta, que tindrà el seu kickoff el pròxim 25 d’octubre, es desenvoluparà fins al 2024 i inclourà 10 centres educatius catalans que treballaran per formar-se i desenvolupar eines d’alfabetització amb els estudiants.

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -
-Contingut patrocinat -