T’expliquem el significat, l’objectiu i les conseqüències de l’aplicació d’aquests impostos amb efectes sobre l’economia mundial
Carla Ricart Roig
Què són els aranzels?
Els aranzels són tarifes que aplica un estat als productes importats, és a dir, que provenen d’altres territoris. Aquests impostos s’apliquen quan les mercaderies passen la frontera, encarint el preu d’aquest producte al país on arriba.
Tot i que pugui semblar aquesta pràctica beneficia els mercats nacionals a curt termini, segons els economistes és contraproduent perquè dificulta el comerç global, fa pujar els preus i pot generar conflictes comercials amb altres països.
Com funcionen?
Quan un país com els Estats Units aplica aquesta mesura als productes d’una altra nació, aquesta no ha de pagar més perquè els seus productes arribin als EUA sinó que aquests impostos els paguen les empreses estatunidenques que volen importar-los.
El periodista Enric Botella ho va exemplificar clarament en el seu article sobre la guerra comercial al 324.cat de la següent manera: “Una empresa de Texas que compri samarretes fetes a Mèxic a 10 dòlars la unitat, hauria de pagar 10 dòlars per la samarreta i 2,5 dòlars d’aranzels a l’agència de duanes estatunidenca, si finalment entren en vigor en aquest país’’.
Quina finalitat tenen?
Els aranzels busquen reduir la dependència de les importacions de productes estrangers i que es produeixin dins del mateix país perquè la indústria local s’enforteixi, i així també, es creïn llocs de treball.
Com que a les empreses els costarà més diners importar manufactures, farà que es redueixin les exportacions del país afectat, que veurà com la seva economia es debilita, però sobretot, la de la nació que imposat els aranzels.
De quina manera impacten en l’economia mundial?
Encara que un producte es fabriqui localment, moltes de les primeres matèries que es necessiten per a la seva producció s’han d’importar. Si aquests recursos estan subjectes a aranzels, els costos de fabricació augmenten. Aquesta situació genera un efecte en cadena: les empreses han d’assumir els sobrecostos, negociar preus més baixos amb els proveïdors i augmenten els preus finals al consumidor.
L’escenari més probable és el d’augmentar els preus, que es traslladarà a les botigues i els supermercats. La conseqüència d’aquests factors serà una inflació, la pujada dels tipus d’interès i la pèrdua de poder adquisitiu de la població.
Davant d’això, el país sobre el que recau aquests impostos, també pot aplicar-los a les manufactures del país que li havia imposat les tarifes anteriorment. En aquest cas, les empreses i els consumidors d’ambdues nacions seran doblement afectats. Aquest fet suposa una arma que dona a lloc una guerra comercial, que malgrat tot, pot fer arribar un acord.
Les úniques beneficiades d’aquesta situació seran les empreses locals, per estar més protegides davant la competència, i el govern del país que els ha implantat perquè recaptarà més diners amb aquests impostos.
Al llarg de la història, els aranzels han estat presents en diferents períodes, amb efectes tant positius com negatius, causant aquests darrers una repercussió més gran.
El 7 de juliol de 1930, als Estats Units es va aprovar la Llei d’Aranzels Hawley-Smoot, que va apujar prop del 60% els impostos de gairebé 900 productes importats. Aquest fet va empitjorar la Gran Depressió de 1929, que es va allargar durant una dècada i va originar una recessió econòmica mundial. El comerç mundial va reduir-se i milions de persones en alguns llocs del món es van quedar feina. Totes aquestes conseqüències van ser algunes de les causants de la Segona Guerra Mundial.
Com es poden revertir els seus efectes?
Per tal de rebaixar els efectes negatius dels aranzels s’han de prendre mesures en l’àmbit polític i empresarial. Pel que fa a la política, es poden arribar a acords bilaterals que redueixin els aranzels en sectors importants com l’agroalimentari i la indústria.
A escala empresarial es poden tenir en compte les següents mesures:
- Fer una anàlisi de les repercussions: plantejar escenaris que es poden donar a causa de les exportacions i les importacions.
- Diversificar els mercats: buscar alternatives regionals amb menys impacte aranzelari.
- Unió estratègica: crear aliances amb socis locals al país que ha imposat les tarifes que evitin els obstacles comercials.
- Produir al país que ha implantat els aranzels: és una manera d’evitar els aranzels i a més es poden obtenir beneficis dels incentius locals.
- Abaixar els preus: les companyies que assoleixin una millor productivitat o tinguin marge suficient, poden baixar els preus de venda per equilibrar les pujades dels aranzels.
- Millorar la diferenciació: potenciar la innovació per a fabricar productes d’alta rendibilitat, diferenciant-se de la competència mitjançant la qualitat. D’aquesta manera, les empreses poden enfortir la seva posició global, sempre atents a les regulacions a les quals s’han d’adaptar sense problemes.
Aquesta peça informativa s’ha elaborat a partir d’informació publicada a mitjans com 324, RAC1, VIA Empresa, CatalunyaPress, Sàpiens, Atalayar i BBC, a més d’entitats com el Forùm Econòmic Mundial, XTEC i enciclopèdia.cat.