Un estudi revela que els homes consideren menys intel·ligents les dones que utilitzen aquests efectes en les xarxes socials
Milers de dones utilitzen cada dia filtres de bellesa a xarxes socials com TikTok. Aquests permeten “embellir” el rostre: suavitzen la pell, eliminen arrugues, augmenten els llavis, perfilen el nas, allarguen les pestanyes… Els filtres els fan semblar més atractives a ulls dels altres. No obstant això, el seu impacte va més enllà del físic.
La fundació ELLIS Alicante ha realitzat un estudi en què 2.748 persones han avaluat imatges de cares abans i després de passar per aquests filtres. La investigació revela que els homes consideren les dones que utilitzen filtres de bellesa menys intel·ligents que ells.
Els investigadors esperaven que es confirmés el “biaix de bellesa”. Segons aquest fenomen (estudiat científicament des de fa anys), tendim a pensar que les persones atractives també són més sociables i intel·ligents. Tot i això, la investigació assenyala que en el cas dels filtres de bellesa el resultat podria ser el contrari.
D'aquesta manera, els filtres de bellesa que utilitzen intel·ligència artificial per modificar la cara estarien reforçant els estereotips de gènere. Aquests podrien estar perpetuant la idea de la dona com un objecte, consolidant el prejudici de la dona “guapa i fava”.
Quin impacte tenen els filtres en la salut mental?
En els darrers anys, múltiples estudis han advertit que l'ús freqüent de filtres de bellesa pot tenir un impacte significatiu en la salut mental de les persones que els utilitzen.
Els filtres creen cànons de bellesa poc realistes i ofereixen una versió idealitzada i distorsionada de l'aparença física. Aquesta representació pot causar problemes d'autoestima entre els usuaris, que senten que la seva aparença real no es correspon amb allò que veuen a les xarxes socials.
Les dones es troben entre les més perjudicades, ja que han de fer front a una exigència constant i sistemàtica de complir amb certs estàndards de bellesa. Segons un estudi de la Universitat de Londres, el 90% de dones entre 18 i 30 anys afirma fer servir filtres o editar les seves fotos abans de publicar-les per igualar el to de la pell, remodelar la mandíbula o el nas, aprimar-se, il·luminar o bronzejar la pell i blanquejar les dents.
L'ús de filtres també té un impacte significatiu entre els adolescents. Aquests usuaris són particularment susceptibles, ja que estan en una etapa de desenvolupament en què busquen definir la seva identitat. Poden arribar a sentir-se obligats a fer servir certs filtres per encaixar o ser acceptats, cosa que pot tenir efectes en la percepció de si mateixos.
Quina és la resposta de TikTok?
El mes d'octubre passat, una filtració de documents interns de TikTok va revelar que la plataforma era conscient de l'impacte negatiu que tenen els seus filtres de bellesa entre els usuaris més joves. Tot i això, els informes assenyalen que l'aplicació "premia" els usuaris més atractius a través del seu algorisme.
Tot just un mes després de la filtració, la xarxa social ha anunciat que impedirà a escala global que els menors de 18 anys usin efectes que alterin la seva aparença. L'objectiu de la mesura és protegir la salut mental dels milions de joves que diàriament fan servir l’aplicació.
D'aquesta manera, quedarà limitat l'ús dels filtres de bellesa que transformen la cara dels usuaris d'una manera realista. No obstant això, els menors sí que podran seguir utilitzant els filtres dissenyats per ser "divertit" (per exemple, els efectes que transformen la teva cara en la d'un animal).
TikTok assenyala que un dels seus grans objectius és aconseguir eines per millorar la verificació de l'edat dels usuaris. Actualment, l'edat mínima per utilitzar l'aplicació és de 13 anys. Tot i això, molts menors accedeixen a la plataforma oferint dades inexactes sobre la seva edat, exposant-se a continguts inapropiats.
Treballa l'actualitat a l'aula
Aquest article inclou materials didàctics exclusius per a subscriptors. Descobreix l’activitat que et proposem avui!