Junior Report i Shoulderpod arriben a un acord per promoure les competències digitals i aprendre el gènere de l’entrevista a través del ‘mobile journalism’
Per Eduardo Baronet
Les noves tecnologies s’han “apoderat” del món per dur a terme una revolució tecnològica i el periodisme no és una excepció. Els mitjans i periodistes treballen amb noves eines cada vegada més modernes i, en conseqüència, han aparegut noves formes de fer periodisme. El Mobile Journalism ha incorporat a la idea periodística tradicional un nou component: els telèfons mòbils.
El diari per a joves Junior Report i l’empresa Shoulderpod han arribat a un acord per promoure el Mobile Journalism (MOJO) a l’aula com a eina de comunicació amb l’objectiu de treballar l’aplicació de les competències digitals, fomentar l’ús del vídeo i del podcast i aprendre el gènere periodístic de l’entrevista.
L’alumnat que participa del projecte Revista Escolar Digital (RED) aprendrà i desenvoluparà el seu treball com a redactors júnior amb un d’aquests kits MOJO, utilitzant els seus propis telèfons mòbils com a emissors d’informació.
Aquesta forma de fer periodisme ha facilitat i modernitzat el treball de molts reporters. A més, els espectadors poden conèixer al detall el que està passant en tot moment al mòbil des dels tradicionals portals de mitjans de comunicació, però, ara també, des de xarxes socials i altres tipus de plataformes digitals.
“L’avantatge del mobile journalism és que ha permès que qualsevol reporter es converteixi en una unitat mòbil”, ens comenta Enrique Frisancho, cofundador de Shoulderpod, l’empresa amb seu a Barcelona que dissenya i fabrica equips mòbils professionals enfocats tant a la pràctica periodística com a un ús més acadèmic.
El mòbil com a eina de comunicació
La principal finalitat de l’acord entre el diari per a joves Junior Report i Shoulderpod és la de professionalitzar la feina dels reporters de les revistes escolars i fer-los coneixedors de l’evolució del periodisme en l’actualitat.
Aquests equips convertiran als estudiants en veritables reporters en recerca de comptar l’actualitat del seu entorn amb una de les eines que més a mà tenen i que més coneixen, el telèfon mòbil. “Els nois dels col·legis utilitzaran els mateixos recursos tècnics que els grans mitjans també fan servir avui dia”, afegeix Frisancho.
El #MoJo o ‘mobile journalism’ es una nueva forma de informar e informarse a través del móvil 📲. Descubre todas las ventajas de hacer periodismo con un teléfono.
👉 https://t.co/ktKfawyjmB pic.twitter.com/HplJ9RTqUt
— Junior Report (@JuniorReport_) March 2, 2019
“El mòbil és avui dia una eina de treball tant o més important per a un periodista que qualsevol gravadora, càmera o bloc de notes, una eina multidisciplinar que també està a la mà de tots els alumnes”, expliquen Lali Bueno i Josep Blanch, coordinadors de el projecte RED, que detallen que aquests equips ajuden a “professionalitzar la tasca dels joves redactors per motivar-los i millorar la qualitat dels seus treballs”.
Revista Escolar Digital (RED)
El projecte Revista Escolar Digital (RED), impulsat per Junior Report, és una xarxa de diaris escolars redactats i gestionats pels propis alumnes amb el suport de periodistes professionals. Els alumnes que participen en el projecte, analitzen l’actualitat i aprenen a identificar les conegudes com a ‘fake news’ mentre treballen com a periodistes en les seves respectives redaccions escolars.
📢 Empezamos en #LasRozasReport 🙌🏻
Tras el primer contacto con la plataforma de https://t.co/4DeQrN5bd0 📰 salimos a la calle a la caza de las primeras noticias 🗒️🖋️ pic.twitter.com/ejdEmwdt6R— Revista Escolar Digital (@JuniorReportRED) April 12, 2021
El projecte compta amb tota l’actualitat periodística tant en continguts com en mitjans i eines. Per tant, la incorporació dels kits MOJO de Shoulderpod mantenen a el projecte RED en aquest compromís constant amb la innovació i la modernització en el periodisme.
Amb el nou material s’espera que els reporters escolars tinguin més mitjans per professionalitzar la seva feina i puguin formar unitats mòbils des dels seus propis smartphones.
Junior Report impulsa una xarxa de Revistes Escolars Digitals gestionades per alumnes de secundària. Informa’t sobre el projecte aquí.