Els Especials Informatius de Junior Report són una eina educativa per tractar temes d’actualitat global, amb articles i una situació d’aprenentatge per fomentar el pensament crític i mobilitzar l’aprenentatge a l’aula.
8M: Dia Internacional de la Dona
Expliquem l’origen del 8M, les lluites històriques i les principals desigualtats que enfronten les dones amb recursos didàctics per fomentar el pensament crític dels alumnes.
Característiques:
-
Continguts:
- Informació actualitzada i contextualitzada i una situació d'aprenentatge per treballar el tema a l’aula.
- Durada: 1 hora
- Cursos: 1r cicle ESO, 2n cicle ESO, Batxillerat
Articles
- Conceptes clau del 8 de març
De què parlem quan parlem de feminisme, micromasclismes, gènere i altres conceptes al voltant del Dia Internacional de la Dona. - Més de cent anys de lluita feminista
Les primeres vagues de dones treballadores van ser l'origen del Dia Internacional de la Dona, un moviment que se celebra a desenes de països. - Els drets de les dones: una lluita permanent per la igualtat
Repassem els esdeveniments més importants de la història per entendre com les dones han lluitat des de fa anys per reivindicar els seus drets. - Vuit països del món on es discrimina la dona per qüestions de gènere
Els conflictes armats o l’arribada al poder de determinats grups polítics han fet retrocedir els drets fonamentals de les dones en alguns països del món. T’ho expliquem amb exemples concrets.
Situació d’aprenentatge
Llegeix més: 8M: Dia Internacional de la DonaCommemorem el 8 de març: Dia Internacional de la Dona
Aquesta situació d’aprenentatge busca reflexionar sobre la història, els drets i les desigualtats que les dones han afrontat i continuen afrontant, a partir dels articles de l’especial de Junior Report. Té una durada d’1 hora i és adaptable per a tots els nivells educatius.
Presentem els objectius d’aprenentatge i les expectatives (3’)
- Conèixer els orígens del Dia Internacional de la Dona i la seva rellevància en la lluita feminista.
- Reflexionar sobre els conceptes clau de feminisme, micromasclismes, i gènere.
- Comprendre la història de les lluites per la igualtat de drets de les dones.
- Debatre sobre les desigualtats que les dones encara afronten avui en dia i a escala mundial.
Introduïm el tema, fem grups i llegim! (10’)
- Introduïm el tema. Expliquem la importància del Dia Internacional de la Dona, i les lluites històriques per la igualtat de drets de les dones.
- Formem grups de 3-4 alumnes. Assignem a cada grup un dels articles de l’especial.
- Lectura individual. Dediquem uns minuts a llegir l’article assignat, destacant les idees més importants. Podem apuntar-nos definicions, dates clau, o esdeveniments històrics.
Analitzem els temes i fem una discussió en grups (10’)
- Per grups, discutim l’article que ens ha tocat. Durant aquesta discussió, resumim els conceptes més importants i preparem una breu exposició per compartir amb la classe.
- Preparem una pregunta o reflexió per compartir amb la resta de la classe.
Posem en comú i debatem els articles (25’)
- Exposem. Un portaveu de cada grup presenta el resum del seu article en 2-3 minuts a la resta de la classe.
- Escollim quin tema volem debatre. Després de totes les exposicions, escollim quin tema ens permetrà obrir un debat o una discussió sobre el tema de l’article.
- Debatem. Podem reflexionar sobre preguntes que poden ajudar a aprofundir en la comprensió i estimular el debat:
- Quins elements del feminisme es destaquen?
- Com han canviat els drets de les dones en els últims segles?
- Quins exemples de desigualtats són més evidents en la societat actual?
- Com podem combatre els micromasclismes i la discriminació de gènere al nostre voltant?
Reflexionem i ens comprometem! (10’)
- Agafem un paper i un bolígraf.
- Reflexionem. De manera individual, escrivim un compromís personal per promoure la igualtat de gènere. Podem pensar en alguna acció a dur a terme des del centre educatiu, a casa o en la vida quotidiana. El compromís pot estar relacionat amb la denúncia de micromasclismes, el foment de la igualtat en les converses, o l’estudi de les desigualtats de gènere.
- Compartim. De manera opcional, podem compartir amb els companys i companyes els compromisos de cadascú.
Tancament (2’)
Acabem la sessió destacant la importància de la sororitat i el compromís de cadascú per aconseguir una societat més igualitària.
Unitats Didàctiques relacionades
Cáritas
EPSON
Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC)