Aquesta tecnologia permet imprimir roba a casa, en un procés més sostenible i amb més durabilitat
La impressió 3D, tecnologia emergent des dels anys 80, es posiciona com una eina clau en el futur de la moda. Tot i que grans marques com Nike i Adidas ja han experimentat amb aquesta tècnica, els avenços recents en materials i tecnologia reforcen el seu potencial en el disseny i la producció tèxtil.
Segons Estel Vilaseca, responsable de moda a l‘escola de disseny LCI Barcelona, “la moda 3D permetrà poder imprimir roba a casa en un futur”. Tot i que assenyala que “encara cal avançar molt”, considera que “és un escenari que serà real en no gaire temps”. Aquest desenvolupament podria assemblar-se a l’ ús domèstic actual d’impressores 3D per a altres finalitats.
Un dels principals beneficis d’aquesta tecnologia és la seva contribució a la sostenibilitat. “Imprimir roba o accessoris a través d’impressores 3D redueix les deixalles de teixits, així com els errors de patronatge, per la qual cosa pot ser molt beneficiós”, explica Vilaseca. A més, destaca que “la investigació que s’està fent sobre els materials que es fan servir també permet crear roba més sostenible“.
Reutilitzar la roba
En aquesta línia, dissenyadors com Julia Koerner han plantejat la possibilitat de reutilitzar roba usada com a material per a les impressores. “Seria, per exemple, com ‘fondre’ la roba que ja no es fa servir i, amb ella, tornar a fer roba nova”, afirmen des de LCI Barcelona, destacant el potencial d’aquesta pràctica per fomentar un model d’economia circular.
Avui dia, noms com Daniel Peteg o Iris Van Herpen, juntament amb marques com Comme des Machines, dirigida per espanyols, ja s’han consolidat en el mercat de la moda 3D.
Aquesta tecnologia també facilita la creació de col·leccions més inclusives. “Va permetre crear dissenys molt diversos i específics per a cada cos sense tanta feina”, assegura Vilaseca. A més, la moda digital complementa aquests avenços en simular com s’adapta una peça a diferents cossos abans de produir-la.
Finalment, la impressió 3D suposa un impuls per a la creativitat en el disseny. “És una cosa que moltes vegades s’oblida en parlar dels processos de la moda, però és fonamental. Totes aquestes innovacions donen més eines perquè els dissenys creixin i es diversifiquin sense invertir tant de temps”, conclou Vilaseca. La capacitat de personalització al detall i la possibilitat de crear peces úniques converteixen aquesta tecnologia en una aposta prometedora per al futur del sector.