Informe PISA, l’examen dels sistemes educatius

Els exàmens PISA avaluen el coneixement de milions d’estudiants a més de 70 països a punt d’acabar l’ensenyament obligatori. (Justin Guariglia)

Milions d’estudiants adolescents participen en aquest examen per avaluar el nivell acadèmic de 76 països

Currículum, assignatures, competències, exàmens… Els governs i les institucions educatives defineixen les seves pròpies polítiques educatives, de manera que cada país té el seu propi sistema educatiu: programa d’assignatures, cicles educatius, durada de l’educació obligatòria…

Si és així, que l’educació és diferent a cada país, com es pot mesurar l’eficàcia dels sistemes educatius que hi ha al món?

El Programa per a l’Avaluació Internacional d’Alumnes, més conegut com a Informe PISA, té com a objectiu avaluar els coneixements dels estudiants que estan a punt d’acabar l’educació obligatòria.

L’informe el porta a terme l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE), un organisme internacional que coordina les polítiques econòmiques i socials dels 34 països que en formen part.

Un informe global

L’informe PISA mesura el rendiment acadèmic de milions d’estudiants de 15-16 anys, que estan al final de l’etapa d’educació obligatòria, tant d’escoles públiques com privades.

Les proves d’aquest examen serveixen per avaluar tres àrees temàtiques clau: matemàtiques, ciència i lectura, a més a més de valorar altres coneixements com la competència financera dels estudiants o el nivell d’igualtat als centres educatius.

L’examen es va fer per primer cop l’any 2000 i té lloc cada tres anys. En l’edició de 2015, més de mig milió d’estudiants en van fer les proves, en representació de 28 milions d’adolescents de 72 països.

Per a l’informe de 2018 hi han participat un total de 76 països i els resultats es publicaran a començament de 2019.

Aquestes dades ajuden a entendre quins països preparen millor els seus estudiants per a la vida adulta i l’educació superior. Hi ha una sèrie de països que sempre destaquen en la classificació: Corea del Sud, Singapur, Canadà i els països nòrdics solen ocupar les primeres posicions.

El costat fosc de l’Informe

Malgrat el seu prestigi, molts professionals de l’educació també han qüestionat l’Informe.

L’informe PISA genera una gran repercussió en els mitjans de comunicació. Com a conseqüència, alguns governs adapten les seves polítiques educatives amb l’únic objectiu que els alumnes treguin millor nota en el PISA, sense tenir en compte la qualitat del currículum educatiu en el seu conjunt.

Alguns experts han criticat que les proves tenen un enfocament molt capitalista i prioritzen els coneixements més materialistes o econòmics, deixant de banda valors i principis més humanistes (més difícils d’avaluar).

D’altra banda, com que l’examen és el mateix per a tots els països, no es tenen en compte les peculiaritats de cada regió.

Informa’t de tot a Junior Report | Castellano Català English

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here