L’esdeveniment punter en tecnologia educativa reunirà experts i més de vint ponències per analitzar la transformació dels processos d’ensenyament-aprenentatge
El Palau de Congressos de Montjuïc acollirà els pròxims 18 i 19 de febrer l’11a edició de l’EdTech Congress Barcelona, un esdeveniment organitzat per EduTech Cluster i que vol ser un punt de trobada per a la investigació, la reflexió i la pràctica educativa, amb ponències de referents nacionals i internacionals i un espai expositiu amb més de 50 empreses i startups.
Per primera vegada, el diari per a joves lectors Junior Report hi donarà a conèixer el projecte de revistes escolars Junior Report RED (Revista Escolar Digital) en un estand de bronze compartit amb l’empresa 3iPunt, proveïdors de plataformes e-learning.
El projecte Junior Report RED és un programa d’educació mediàtica que proposa la creació d’una revista escolar digital redactada, gestionada i dirigida per estudiants de primària a batxillerat. Les escoles que el porten a terme disposen de l’acompanyament de periodistes professionals i un programa didàctic estructurat en situacions d’aprenentatge basades en l’actualitat global i l’entorn proper. Així, l’alumnat desenvolupa el pensament crític i treballa les competències clau a través d’experiències vivencials.
Actualment, el programa està present en més de 100 centres educatius de Catalunya, el País Valencià, el País Basc, Andalusia, Madrid, Múrcia, les Illes Balears i Andorra, així com amb una revista escolar a l’Amèrica Llatina.
Els nois i noies de la xarxa RED creen i publiquen continguts periodístics a la seva pròpia capçalera, que poden incloure entrevistes, reportatges, articles d’opinió o pòdcast. D’aquesta manera, aprenen a analitzar, estructurar i redactar contingut informatiu, identifiquen les fonts d’informació oficials, potencien les seves competències digitals i es posen en la pell d’un periodista, cobrint esdeveniments culturals, esportius o socials.
Imaginant l’educació del futur
L’11a edició de l’EdTech Congress busca ser un espai de trobada i reflexió sobre el futur de l’educació. En aquest sentit, el programa oferirà 22 sessions amb experts nacionals i internacionals que abordaran qüestions de debat latent, com l’avaluació de la tecnologia educativa, l’avaluació formativa de l’aprenentatge amb edtech o l’avaluació dels sistemes educatius.
Tenint en compte l’àmplia oferta de solucions, aplicacions i propostes tecnològiques que existeixen al mercat, així com la dificultat de prendre decisions òptimes per a cada context educatiu, l’esdeveniment vol oferir eines a la comunitat educativa sobre què, per què, quan i com utilitzar gadgets que involucrin tecnologia a les aules. A més, també s’incidirà en com les tecnologies poden ajudar a repensar les maneres d’avaluar, amb la voluntat de millorar els processos d’aprenentatge.
Ponents de prestigi internacional
El congrés punter en tecnologia educativa reunirà durant dues jornades experts i professionals del sector educatiu, així com responsables i directors d’innovació de les institucions educatives i d’empreses del sector edtech.
La programació preveu més d’una vintena de conferències, debats participatius o taules rodones amb ponents de renom nacional i internacional. La sessió inaugural de dimarts a les 9.15 h anirà a càrrec de l’assessora de Nacions Unides en intel·ligència artificial, Carme Artigas, amb la conferència “Educació i intel·ligència artificial, cap a un futur crític i creatiu”, en la qual explorarà com la IA es pot convertir en una aliada a l’hora de reimaginar l’educació, fomentant una relació més creativa i ètica entre els processos educatius i la tecnologia.
També hi serà present Neil Selwyn, professor de la facultat d’educació de la Universitat de Monash, a Austràlia, amb una particular visió sobre com millorar la tecnologia educativa i quins canvis caldria fer per aconseguir-ho, tenint en compte exemples similars vinculats a la lluita per a la sostenibilitat mediambiental o la justícia social.
L’EduTech Congress també serà un punt de trobada per a debats participatius sobre l’ús de les pantalles i el benestar digital, així com un espai de mostra d’experiències pràctiques, com un bot de suport per conèixer i atendre a temps les necessitats de l’alumnat.