14 juliol 2024
spot_img
14 juliol 2024

Kate Middleton i la manipulació d’imatges

Agències de comunicació van decidir no distribuir una imatge de la princesa de Gal·les al costat dels seus fills al·legant que aquesta havia estat manipulada

Des de fa setmanes, tota mena teories de la conspiració sobre on és Kate Middleton es propaguen a xarxes socials. La princesa de Gal·les va ser vista per última vegada el 25 de desembre passat i al gener es va sotmetre a una operació. No havia tornat a fer cap aparició pública, cosa que va alimentar les especulacions sobre on para…. Fins ara.

El passat 10 de març, amb motiu del Dia de la Mare al Regne Unit, el Palau de Kensington va compartir una fotografia de la princesa amb els seus tres fills. Era la primera imatge pública i oficial que compartia la Casa Reial britànica des que Middleton va ser operada. Tot i això, lluny de fer callar els rumors, la foto va provocar l'efecte contrari.

Usuaris de xarxes socials van destacar que diversos elements a la imatge demostraven que aquesta havia estat modificada digitalment. La màniga de la jaqueta de la princesa Charlotte apareix tallada, la cremallera de la jaqueta de Kate es difumina a la part de dalt, la cantonada de la taula en què està recolzant la mà el príncep Louis està distorsionada… La llista de detalls que no quadren és extensa.

La manipulació d'imatges és un fenomen que ha adquirit una rellevància significativa en els darrers anys i que planteja preocupacions ètiques i morals. Aquesta alteració pot soscavar la credibilitat de les fonts; en aquest cas, de grans institucions com ara la monarquia. A més, comporta el risc d’enganyar el públic i distorsionar la realitat.

Més enllà d'una notícia viral, el tema mereix una reflexió profunda tenint en compte la importància de les imatges a l'era digital.

Fre a la difusió

Hores després que la imatge amb el posat familiar es difongués en xarxes socials, diverses agències de comunicació van anunciar que deixarien de distribuir-la. Entre elles, Reuters, Associated Press (AP), France Presse (AFP) i Getty Images, que van al·legar que la fotografia havia estat manipulada.

En un comunicat, AFP va assenyalar que els seus estàndards editorials determinen que les imatges han de ser rigoroses i que no publiquen fotografies alterades o manipulades digitalment. Per aquesta raó, van decidir retirar-la i deixar d’oferir-la al seu catàleg de fotografies.

Arran de la controvèrsia generada, l'oficina de Kensington va publicar un missatge a Twitter (ara X), en què la mateixa Kate Middleton va confessar que ella mateixa havia editat la imatge i va demanar disculpes per la confusió.

Aquest cas subratlla la importància d'establir estàndards clars i rigorosos a la indústria dels mitjans de comunicació. Les agències que es van negar a continuar distribuint la imatge de Middleton van demostrar el seva compromís amb l'autenticitat i la transparència, que són claus per garantir el dret a la informació veraç.

La manipulació d'imatges per part de la monarquia no és una cosa nova. El 2005, la Casa Reial espanyola va compartir una felicitació nadalenca amb un posat dels llavors reis Joan Carles i Sofia amb els seus néts. La imatge va ser esborrada després que diversos periodistes demostressin que era un muntatge editat, encara que encara es pot veure a Internet.

Detectar imatges manipulades

Detectar imatges manipulades pot ser un repte, però existeixen diversos mètodes i tècniques que poden ajudar a identificar signes de manipulació. El primer que cal tenir en compte és el context en què s'ha publicat la imatge i si la font que la comparteix té o no credibilitat.

No obstant això, com veiem en el cas de Kate Middleton, fins i tot fonts aparentment fiables poden compartir fotografies editades. En aquest cas, caldrà prestar atenció als detalls. Per exemple, podem fixar-nos en l il·luminació: les llums i les ombres ens poden indicar si hi ha irregularitats. També amb les vores dels objectes, és a dir, si aquests estan borroses o hi ha textures estranyes.

Aquestes tècniques poden funcionar amb edicions fetes amb eines com Photoshop, però què passa amb la intel·ligència artificial? La IA ha tingut un impacte significatiu a la creació d'imatges manipulades. Aquesta és capaç de crear imatges falses amb una qualitat cada cop més realista, és a dir, que és molt difícil distingir-les de fotografies reals.

Per això existeixen aplicacions i llocs web que ens poden ajudar. Per exemple, AI o Not pot analitzar una imatge i dir si alguna cosa és “probablement humana” o “probablement IA”. També existeix Fake Image Detector, que és capaç de detectar errors a les imatges i determinar si ha estat generada per un ordinador o no.

Treballa l'actualitat a l'aula

Aquest article inclou materials didàctics exclusius per a subscriptors. Descobreix l’activitat que et proposem avui!

Restricted Content
To view this protected content, enter the password below:



Encara no estàs subscrit a Junior Report?

Subscriu-te

Si tu o el teu centre esteu subscrits,
introdueix el perfil de xarxes socials o el teu usuari

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -