L'artista colombiana va publicar una cançó sobre la seva exparella, el futbolista Gerard Piqué, i va provocar una gran polèmica a les xarxes socials
Shakira no va deixar ningú indiferent quan va publicar Shakira - BZRP Music Sessions #53 amb el productor argentí Bizarrap, un tema on parla sobre la ruptura amb la seva exparella, el futbolista Gerard Piqué.
Shakira ja havia publicat dues cançons sobre aquesta ruptura: Te felicito i Monotonía. En aquests temes, la cantant es mostrava trista i decebuda pel desenllaç de la relació amb Piqué. El futbolista va iniciar una nova relació abans de deixar-ho definitivament amb Shakira, fet pel qual va ser molt criticat entre l'opinió pública i els mitjans de comunicació.
Ara bé, a la cançó amb Bizarrap, Shakira adopta una actitud més ofensiva, revela detalls de la ruptura i ataca la seva exparella sense contemplacions. Shakira acusa Piqué de ser un mentider, egocèntric i superficial amb frases com: “Mucho gimnasio, pero trabaja el cerebro un poquito también”, o bé "tanto que te las dabas de campeón y cuando te necesitaba diste tu peor versión".
Però a la cançó també dedica unes frases a la nova parella de Piqué, Clara Chía, a qui acusa de ser mala persona: “Tiene nombre de persona buena, clara-mente no es como suena”. També s'hi compara en frases com: “Cambiaste un Ferrari por un Twingo. Cambiaste un Rolex por un Casio”.
Aquesta part de la cançó va provocar una forta polèmica, sobretot a les xarxes socials. Alguns defensaven que Shakira té tota la llibertat d’escriure sobre les seves experiències i que, en aquest cas, dóna una imatge empoderada de les dones, que en lloc de plorar per haver estat enganyades surten més fortes de la relació: “Te creíste que me heriste y me volviste más dura. Las mujeres ya no lloran, las mujeres facturan”.
Malgrat això, alguns sectors feministes van criticar que hagués atacat directament Clara Chía, una persona anònima que no té la mateixa rellevància pública ni la mateixa capacitat per donar a conèixer la seva opinió o versió de la història. També van denunciar que la lletra de la cançó cosifica les dones, equiparant-les amb objectes que es poden posseir.
El paper submís de les dones al patriarcat
La cançó de Shakira també va generar un gran debat social al voltant del feminisme, la sororitat i el patriarcat. Molts usuaris de les xarxes socials van criticar Shakira per adoptar una actitud massa “rabiosa” davant la ruptura, fent públics els detalls de la relació i criticant obertament Piqué i la seva nova parella.
D'acord amb la figura submisa que el sistema patriarcal atorga a les dones, aquestes han de plorar en la intimitat i no mostrar-se ressentides ni geloses en públic per “no muntar una escàndol”. És a dir, tot el contrari a la figura dominant de l'home, que sí que pot mostrar-se ofès pel comportament de la dona i, a més, pot exposar-la públicament.
En aquest sentit, una part del feminisme va defensar que Shakira estava enfadada i dolguda i no se n’havia d’amagar. És a dir, que les intèrprets femenines també tenen dret al beef, expressió que sorgeix del món del hip hop i el trap per a descriure una baralla entre rapers, però que s'ha estès per definir una baralla o enfrontament entre dues persones.
D'altra banda, el feminisme també va estar dividit sobre les referències a Clara Chía dins la cançó. Per algunes dones, que Shakira ataqués la nova parella de Piqué mostrava una falta de sororitat o solidaritat entre dones, perquè estava traslladant la seva disputa amb ell a un enfrontament entre dues dones.
No obstant això, una altra part del feminisme va defensar que molts cantants homes han escrit cançons criticant al nou xicot de la seva exparella i que mai han estat assenyalats per aquest motiu, com a Hawai de Maluma o Yo no soy celoso de Bad Bunny. En aquest sentit, Shakira no s’hauria de justificar per poder escriure sobre aquest tema.
@henarconh_ Lo de Shakira.
Cançons de ruptura
L'amor i el desamor són, segurament, els dos temes més universals a l'hora de compondre una cançó. Des dels trobadors de l'Edat mitjana fins a les produccions electròniques d'avui, les experiències amoroses representen una font d'inspiració infinita.
Una de les cançons de ruptura més populars i recents és Despechá de Rosalía, on la protagonista decideix oblidar les penes sortint de festa amb les seves amigues, sense perdre un minut més per l'amor perdut. La cantant catalana també va dedicar unes paraules al seu ex, C Tangana, en les cançons La Fama i Candy del seu últim disc.
El desamor forma part del catàleg de gairebé tots els artistes, des dels més actuals com We are never ever getting back together de Taylor Swift, Thank u, next d'Ariana Grande o Irreplaceable de Beyoncé; fins a clàssics com Love will tear us apart de Joy Division o Crying de Roy Orbison.
Someone like you d’Adele es va publicar al 2011, però encara avui és una de les cançons de ruptura per excel·lència: s'ha reproduït més de 1.900 milions de vegades al canal oficial de VEVO. I el disc Sour d'Olivia Rodrigo està ple de cançons de desamor, amb el super èxit Drivers License.
Finalment, un tema emblemàtic és Rata de dos patas, de la cantant mexicana Paquita la del Barrio, que descriu com ningú el disgust i la indignació que sentim quan la persona que estimem ens traeix.