18 novembre 2024
spot_img
18 novembre 2024

“La Vanguardia” i “The Guardian” deixen de publicar a X

Els dos mitjans de comunicació han pres aquesta decisió perquè consideren que la xarxa social d'Elon Musk difon discursos d'odi i desinformació

Tant La Vanguardia com el diari britànic The Guardian han decidit deixar de publicar les seves informacions a través de X, l'antic Twitter. Segons dades de març de 2024, aquesta xarxa social té uns 250 milions d'usuaris diaris actius, que passen de mitjana 30 minuts al dia a la plataforma.

Als articles on expliquen la raó de la seva marxa, els dos diaris critiquen com, amb el pas dels anys, X s'ha convertit en un espai que permet difondre discursos d'odi i desinformació. No són els únics: els mitjans de comunicació nord-americans NPR i PBS van deixar de publicar a la plataforma l'any passat pel mateix motiu.

The Guardian assenyala que el seu equip feia temps que veia com la xarxa social difon teories de la conspiració d'ultradreta i racisme. Les fake news que s'han viralitzat el darrer mes al voltant de les eleccions als Estats Units han estat claus per prendre finalment aquesta decisió. 

Per la seva banda, La Vanguardia destaca les notícies falses que s'han propagat arran de la DANA al País Valencià. El diari català adverteix de la quantitat de bots que han participat en les converses públiques amb mentides sobre aquesta catàstrofe per guanyar audiència a aquesta xarxa social.

Els dos mitjans fan referència a l'arribada dElon Musk a la plataforma com el detonant d'aquest problema. Segons ells, l'actitud de no intervenció de l'empresari ha permès que les mentides i l'odi es propaguin sense control, fent de X una plataforma tòxica per als usuaris que la utilitzen cada dia. 

Musk, propietari d'altres empreses com Tesla i SpaceX, va comprar la xarxa social l'abril del 2022 per una xifra rècord, 44.000 milions de dòlars, convertint-se en el principal accionista. Ja aleshores van saltar les alarmes sobre les possibles conseqüències que tindria la seva arribada sobre la llibertat d'expressió en aquesta plataforma.

Com funciona l'algoritme?

Un dels principals canvis que va fer Elon Musk després de comprar X va ser introduir un sistema de subscripció anomenat Twitter Blue. Entre altres funcions exclusives, aquest permet aconseguir la marca blava que garanteix la verificació del compte. Fins aleshores, aquesta funció era gratuïta, però només podien accedir-hi personalitats rellevants (famosos, polítics, mitjans de comunicació…).

Aquest model de subscripció ha tingut un impacte en el seu algoritme. L'algoritme és el conjunt de regles computacionals que utilitzen les plataformes per determinar quin contingut es mostra primer i en quin ordre. En el cas de X, els tuits dels comptes verificats són prioritzats i amplificats per arribar a una audiència molt més gran

Una amplificació que és present fins i tot si els missatges que comparteixen aquests perfils inciten a l'odi. Segons un estudi del Center For Countering Digital Hate (CCDH), la xarxa social de Musk no elimina el 99% dels tuits racistes i homòfobs dels usuaris de pagament i, per contra, podria estar fins i tot impulsant-los. Entre els tuits analitzats que s'han difós sense penalització s'hi inclouen missatges neonazis, antisemites i xenòfobs i de rebuig a la comunitat LGTBIQ+.

Una altra investigació de les universitats de Cornell i de Califòrnia a Berkeley (Estats Units) mostra que la xarxa social també "premia" el contingut polític partidista. Segons els investigadors, X amplifica aquells tuits que desperten emocions com la ira i la polarització.

Hi ha alternatives?

La notícia de The Guardian i La Vanguardia ha generat un debat a les xarxes socials i entre els periodistes dels mitjans de comunicació. Què és millor, deixar de fer servir Twitter o quedar-s’hi? 

Per a alguns, abandonar l'aplicació és la millor opció. Usuaris particulars han decidit deixar d'utilitzar la xarxa social de Musk i marxar a altres aplicacions com ara Bluesky. Aquesta ha esdevingut una alternativa per ser molt semblant a la xarxa de l'ocell blau, i el seu nombre d'usuaris s'ha disparat els darrers mesos.

Els que defensen aquesta decisió creuen que si tots tanquem els nostres comptes, X deixarà de ser rellevant i, per tant, no tindrà capacitat per influir en l'opinió pública a través de la difusió de mentides. Abandonar la xarxa social és també enviar un missatge polític, una forma d'expressar rebuig cap a aquest problema.

Per a altres usuaris, la solució és a l'altra banda. És necessari seguir a la plataforma de Musk per combatre la desinformació i l'odi des de dins, optant per una postura activa i compromesa. Abandonar aquest espai seria deixar que els bots i aquells que difonen mentides acabin dominant la narrativa

Treballa l'actualitat a l'aula

Aquest article inclou materials didàctics exclusius per a subscriptors. Descobreix l’activitat que et proposem avui!

Restricted Content
To view this protected content, enter the password below:

Encara no estàs subscrit a Junior Report?

Subscriu-te

Si tu o el teu centre esteu subscrits,
introdueix el perfil de xarxes socials o el teu usuari

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -