L’educació transforma el món

Classe en una escola de refugiats palestins a Beirut (Líban). A qualsevol país, l’educació és fonamental per garantir un futur als més joves. (Anwar Amro / AFP)

Els Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni volen garantir una educació de qualitat i inclusiva per a tots els nens i nenes

Quan parlem dels grans problemes que afecten el nostre planeta (pobresa, desigualtat, malalties, contaminació), tothom està d’acord en la solució: apostar per l’educació.

Promoure l’educació a tots els països, entre nens i nenes per igual, suposa invertir en els ciutadans del futur.

L’educació proporciona recursos a les persones perquè siguin autònomes i es puguin fer un futur, permet que les persones siguin més sensibles davant les injustícies que pateixen els altres i més conscients sobre la situació mediambiental del planeta.

Per això, l’educació és un dret fonamental reconegut en la Declaració Universal dels Drets Humans. La Unesco, l’organització de Nacions Unides per a l’Educació, la Ciència i la Cultura, és la principal institució encarregada de vetllar per l’educació a nivell global.

Malgrat la importància de l’educació, milions de nens i nenes arreu del món continuen sense tenir accés a una educació de qualitat que els permeti formar-se, créixer com a persones i convertir-se en ciutadans conscients.

 Objectiu 4: una educació de qualitat

Els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) són una sèrie de 17 objectius globals, definits per les Nacions Unides, que pretenen solucionar alguns dels problemes més greus que afecten la població mundial de cara a l’any 2030.

Acabar amb la pobresa i la gana, promoure la salut i el benestar, impulsar la igualtat de gènere i apostar per les energies renovables són alguns dels objectius. El propòsit general és millorar la vida de les persones i aconseguir un món més just i sostenible.

L’Objectiu 4 dels ODS és garantir una educació universal i de qualitat. Per aconseguir-ho cal assegurar que l’educació primària i secundària sigui de qualitat i gratuïta a tot arreu, promoure la igualtat d’accés a l’educació entre nois i noies i defensar els drets dels grups vulnerables.

L’estat de l’educació en el món

L’Informe de Seguiment de l’Educació en el Món és un estudi elaborat per la Unesco que recopila dades sobre l’estat de l’educació en el món. L’informe és conegut com a GEM per les seves sigles en anglès: Global Education Monitoring Report.

Segons l’última edició del GEM, avui en dia hi ha més de 260 milions de nens i joves que no van a l’escola. La desigualtat econòmica afecta directament els nens amb menys recursos, que tenen menys opcions d’anar-hi.

Menys d’una tercera part dels països del món ofereixen un mínim de 10 anys d’educació obligatòria (entre primària i secundària). (UNESCO)

D’altra banda, tot i que cada vegada hi ha més nenes que van a l’escola, encara estem lluny d’aconseguir una paritat de gènere completa en l’educació. Només el 66% dels països han aconseguit la igualtat de gènere en la primària, i les xifres es redueixen fins al 45% en el primer cicle de secundària i el 25% en el segon cicle.

En el cas de l’educació superior, la quantitat de noies graduades supera la dels nois. Tot i així, les noies troben molts més obstacles per accedir a les carreres de ciències o STEM (ciències, tecnologia, enginyeria, matemàtiques).

Una de les principals conclusions de l’informe és que l’educació ha de ser cosa de tothom: governs, escoles, professors, pares i empreses. Per aquesta raó cal que treballem junts per aconseguir que beneficiï tots els nens i nenes del món.

Informa’t de tot a Junior Report | Castellano | Català | English

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here