8 juliol 2024
spot_img
8 juliol 2024

Les notícies falses proliferen a les eleccions del Regne Unit

Una investigació de la BBC revela que els joves reben cada dia vídeos falsos generats per intel·ligència artificial a TikTok en el context electoral

TikTok s’ha convertit en el nou camp de batalla dels líders polítics a Regne Unit. A l’aplicació hi han desembarcat els partits polítics de totes les ideologies per intentar captar l’atenció de les audiències més joves de cara a les eleccions generals que se celebren aquest dijous, 4 de juliol. Per això, utilitzen memes o muntatges graciosos.

No obstant això, una investigació de la BBC (servei públic de ràdio i televisió del Regne Unit) ha revelat que més enllà de vídeos divertits, els joves estan exposats a contingut enganyós en aquesta xarxa social. “El comparteix tothom, des d’estudiants i activistes polítics fins a comediants i comptes anònims similars a bots”, assenyala l’estudi.

Aquests vídeos, que acumulen milers de visites a TikTok, promouen rumors infundats sobre alguns líders polítics. Molts estan creats amb intel·ligència artificial (IA) per difondre mentides i denunciar situacions que realment no han passat. Un dels vídeos virals manipulats mostra el primer ministre Rishi Sunak declarant: “Si us plau, no ens votin”.

Una altra de les imatges que s’ha difós mostra a Keir Starmer, líder del Partit Laborista, assegut al costat de Jimmy Savile, a qui se l’acusa de ser un delinqüent i un “depredador sexual”. La imatge és falsa: a la fotografia real, Starmer estava assegut al costat de l’exprimer ministre Gordon Brown, no al costat de Savile.

Informa’t a TikTok

L’Informe de notícies digitals 2024 ja ho va advertir: en els últims anys, el vídeo s’ha convertit en la font informativa més rellevant, especialment per als grups de persones joves. I 66% accedeix a vídeos informatius breus (de pocs minuts o menys) cada setmana per rebre contingut d’actualitat, segons aquest estudi.

Els vídeos que més consumeixen no pertanyen als llocs webs dels principals mitjans de comunicació, sinó que circulen a través de plataformes digitals. En aquest sentit, destaca TikTok, on la durada es limita a només uns minuts

Segons el regulador de mitjans Ofcom, TikTok és la font de notícies que més ràpid ha crescut al Regne Unit per segon any consecutiu el 2023. Actualment el 10% dels adults la utilitza per informar-se. A més, un de cada 10 adolescents diu que és la seva font de notícies més important.

El problema és que aquest tipus de fonts d’informació alternatives als mitjans tradicionals sovint no tenen estàndards de verificació i rigorositat periodística

Segons la BBC, TikTok es va comprometre a augmentar la seva inversió per contrarestar la desinformació per a les eleccions generals del Regne Unit, contractant més experts en verificació i etiquetant els continguts creats amb IA. Tot i això, les notícies falses continuen circulant en aquesta xarxa social. 

Detectar Fake News

L’auge de la intel·ligència artificial ha fet que sigui més complicat detectar continguts falsos o manipulats a xarxes socials. No obstant això, podem seguir aquests consells clau per no creure’ns aquest tipus de mentides.

  • Concentra’t en els detalls. La IA sovint té dificultats per crear elements com mans, dits, logotips a la roba… Fixant-nos en aquests detalls podem detectar si un vídeo o una imatge han estat creats amb intel·ligència artificial.
  • Utilitza la cerca inversa. Si no sabeu si una imatge és real o artificial, podeu descarregar-vos la fotografia i cercar-la a Google. Apareix en altres llocs web fiables o només en aquest perfil? Això ens pot donar una pista sobre la seva fiabilitat.
  • Verifica la font. És important fixar-nos en l’origen del vídeo o la imatge. Qui ha publicat el contingut que esteu veient? El seu compte té alguna insígnia de verificació (com el check blau a Twitter, Instagram i Facebook)?
  • Tingues la ment oberta. A les xarxes socials es pot accedir a molts continguts en només uns segons. Utilitza el pensament crític i no et creguis tot allò que veus, llegeixes o escoltes a l’instant.

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -