26 desembre 2024
spot_img
26 desembre 2024

Moda sostenible: una altra forma de comprar

L'anomenada fast-fashion té un gran impacte ambiental, per això cal promoure alternatives més ètiques

Alguna vegada has pensat quins recursos naturals s'utilitzen per confeccionar la samarreta o els pantalons que portes? I les condicions laborals dels treballadors encarregats de la seva confecció?

En un món on la moda és a tot arreu icanvia constantment, és fàcil passar per alt l'impacte que amagacada peça que utilitzem al nostre dia a dia. No obstant això, la indústria de la moda no només té un efecte en el nostre estil personal, sinó també al medi ambient i a les vides de milions de persones a tot el món.

Des del cotó per a les nostres samarretes fins al cuir utilitzat a les nostres sabates, la moda sovint depèn de recursos naturals limitats i, en molts casos, de processos de fabricació que poden ser perjudicials per al nostre planeta. L'impacte no s'atura a la natura. Darrere de cada peça hi ha una cadena de subministrament que sovint involucra condicions laborals injustes i explotadores.

Conscient de tota aquesta problemàtica, sorgeix la moda sostenible, què cerca alternatives que siguin millors per al planeta i per a les persones a la indústria de la moda, és a dir, més sostenibles i ètiques. La moda sostenible inclou l'elecció de materials orgànics i reciclats per a les peces i la promoció de condicions laborals justes per als treballadors.

El Dia de la Moda Sostenible, que se celebra el 24 d'abril, serveix per conscienciar sobre els impactes ambientals de la indústria de fast fashion i promoure alternatives més ètiques i sostenibles.

La indústria 'fast-fashion'

La indústria de la moda és la segona més contaminant del món, segons dades de les Nacions Unides. Per fabricar roba es consumeix una gran quantitat de recursos naturals. Per exemple, per confeccionar uns pantalons texans es necessiten 7.500 litres d’aigua, l'equivalent al que beu una persona adulta en set anys.

A més, el procés de fabricació i transport de la roba genera moltes emissions contaminants. L'ONU alerta que la indústria de la moda produeix més emissions de carboni que tots els vols i enviaments marítims internacionals junts, amb les conseqüències que això té al canvi climàtic i l’escalfament global.

La fast fashion o moda ràpida ha esdevingut un problema global: aquest model produeix grans quantitats de roba que es pot comprar a preus molt baixos, però que sol ser de poca qualitat i té una durada útil molt limitada. Així, molta gent està acostumada a comprar roba amb freqüència, el que també produeix moltsresidus tèxtils.

Depenent del teixit amb què estigui fabricada, la roba pot trigar 200 anys a descompondre's i alguns dels seus components són tan tòxics per a l'entorn natural com els pneumàtics o els materials plàstics. D'aquí ve la importància de canviar els nostres hàbits de consum i apostar per una moda més sostenible.

Una altra manera de consumir

La moda sostenible no només afecta el procés de producció de les peces: materials orgànics i sostenibles, bones condicions laborals, reducció de residus… Aquesta forma d'entendre la moda també vol tenir un impacte en el pensament dels consumidors generals.

Davant de la idea d'haver d’anar sempre a la moda, adquirint les últimes tendències i utilitzant la roba durant molt poc temps, la moda sostenible busca fomentar un consum més conscient i responsable. És a dir, una manera de comprar on els consumidors consideren la qualitat, l’origen i l’impacte de les compres.

En lloc d’acumular grans quantitats de roba de temporada que aviat passen de moda, la moda sostenible anima a invertir en peces d'alta qualitat que perdurin en el temps. En lloc de rebutjar peces usades, els consumidors poden optar per donar, intercanviar, reparar o reciclar la roba per allargar la seva vida útil i reduir-ne l'impacte ambiental.

L'objectiu final és que els consumidors passin d'un consum de moda impulsiu i efímer a un ús més reflexiu i durador en el temps.

Treballa l'actualitat a l'aula

Aquest article inclou materials didàctics exclusius per a subscriptors. Descobreix l’activitat que et proposem avui!

Restricted Content
To view this protected content, enter the password below:

Encara no estàs subscrit a Junior Report?

Subscriu-te

Si tu o el teu centre esteu subscrits,
introdueix el perfil de xarxes socials o el teu usuari

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -
-Contingut patrocinat -