El desconeixement i la falta de recursos provoquen la discriminació dels nens i nenes amb discapacitats
A tot el món existeixen 93 milions de nens i nenes amb alguna discapacitat, encara que podrien ser molts més.
Aquests nens són un dels grups més vulnerables de la nostra societat: solen ser discriminats i exclosos per com són, tenen menys possibilitats d’accedir a una educació i estan més exposats als abusos a causa de la seva discapacitat.
El desconeixement d’aquestes discapacitats i la falta de recursos per donar-los la cura que necessiten provoquen que, en molts casos, siguin discriminats. A més, la gran majoria viuen en països en vies de desenvolupament, on és difícil rebre el tractament que necessiten.
El duro viaje de los #refugiados: Los niños con discapacidad, entre los más vulnerables.Por eso pedimos vías seguras pic.twitter.com/CcNxR4Sxvx
— UNICEF España (@unicef_es) March 12, 2016
Què és la discapacitat?
Segons la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat de 2006, les persones amb discapacitat són persones que tenen deficiències físiques, mentals, intel·lectuals o sensorials.
Aquestes deficiències fan més difícil participar en la societat i tenir les mateixes oportunitats.
Una persona pot néixer amb una condició diferent o desenvolupar-la al llarg de la vida. Les causes són variades: pot ser genètica o pot haver estat provocada per un esdeveniment vital, com una guerra o un accident. També pot ser conseqüència d’una situació sistemàtica: la desnutrició, la pobresa i l’efecte de viure en condicions precàries i no gaire saludables.
La Convenció sobre els Drets de l’Infant (CDI) de 1989 també parla sobre els nens amb discapacitat i destaca que els seus drets requereixen encara més protecció perquè puguin viure en igualtat de condicions que la resta de nens i nenes.
https://youtu.be/1LIQhq56zoU
Discapacitat o capacitat?
Deus haver sentit moltes vegades l’expressió “persones discapacitades”, però les persones es defineixen per moltes altres coses més enllà de les seves capacitats. Per aquest motiu s’utilitza l’expressió “persones amb discapacitat“.
No obstant, per promoure la integració d’aquestes persones a la societat cada vegada més s’utilitza el terme “persones amb capacitats” o “persones amb capacitats alternatives”. D’aquesta manera, el que més es destaca és el gran potencial d’aquestes persones.
Nabil y Rahaf juegan en Palestina.
Los niños sólo tienen discapacidad cuando la sociedad los excluye. RT si estás de acuerdo. #EsCapacidad pic.twitter.com/hY6FldBt1a
— UNICEF en Español (@UNICEFenEspanol) May 2, 2017
En realitat, moltes d’aquestes condicions no impedeixen en absolut fer una vida normal com la de la resta de gent. I és més: no hi ha res que impedeixi que destaquin per les seves habilitats, físiques o intel·lectuals.
Els atletes paralímpics són un exemple de com de lluny poden arribar les persones amb discapacitat en el món de l’esport gràcies a les habilitats del seu cos.
D’altra banda, malgrat patir una malaltia crònica que el va incapacitar físicament, Stephen Hawking és un dels físics més respectats per la comunitat científica internacional.
Junior Report dissenya unitats didàctiques per llegir i treballar l’actualitat a l’aula.
1- Si vols treballar aquest tema a classe, descarrega la UNITAT DIDÀCTICA INFORMATIVA sobre els Drets dels Infants.
2- Si vols llegir altres articles sobre el tema, consulta’ls aquí: DRETS DELS INFANTS.
3- Si vols treballar altres temes d’actualitat, consulta les nostres UNITATS DIDÀCTIQUES.