17 novembre 2024
spot_img
17 novembre 2024

La polèmica envolta Google

L’empresa d’internet ha estat criticada per vulnerar els drets dels usuaris i col·laborar amb la censura d’alguns governs

Google és el cercador més utilitzat del món. Les seves aplicacions i els seus serveis tenen centenars de milions d’usuaris. Quan la companyia treu alguna novetat, com una nova aplicació o un nou gadget, apareix a les notícies de tot el planeta.

Malgrat això, Google també s’ha fet famós per alguns projectes i negocis controvertits, que vulneren les lleis d’alguns països.

Un dels casos més recents ha estat descobrir que Google utilitza les dades de la nostra ubicació amb finalitats comercials, venent aquestes dades a altres empreses per tal de mostrar publicitat relacionada amb els nostres hàbits.

A més a més, una investigació de l’agència de notícies AP i la Universitat de Princeton va demostrar que Google continua rastrejant la nostra posició encara que desactivem l’opció “historial d’ubicacions”. Els investigadors van descobrir que altres aplicacions com Google Chrome o El Temps accedeixen al sistema GPS del mòbil i localitzen la nostra posició en tot moment.

Encara que desconnectis l’’historial d’ubicacions’, les aplicacions de Google continuen registrant dades sobre la teva localització. (Google Maps)

A qui pertanyen les notícies?

Una altra de les empreses de Google que ha generat controvèrsia és Google News, una plataforma que selecciona notícies dels principals diaris de cada país i les recopila per a l’usuari.

Els diaris espanyols van denunciar Google, al·legant que l’empresa s’apropiava de la informació i reduïa el nombre de visites a les seves pàgines web. Volien que Google pagués un cànon per mostrar les seves notícies al Google News.

D’altra banda, Google va assegurar que no obté cap benefici quan selecciona les notícies i que, en tot cas, afavoreix l’accés dels usuaris als mitjans digitals. La sentència va donar la raó als diaris i, des de 2015, Espanya és l’únic país europeu on Google News no funciona.

El monopoli de Google

El 2017, la Comissió Europea va considerar que Google havia abusat de la seva posició dominant a internet, de manera que el cercador de Google afavoria els seus propis serveis en comptes de mostrar tots els resultats trobats.

Manipular els motors de cerca perquè mostrin uns resultats concrets i obtenir beneficis va en contra de les normes antimonopoli de la Unió Europea, que intenten evitar que les companyies acumulin massa poder i acaparin tota l’activitat d’un sector econòmic.

En una situació de monopoli, les empreses poden apujar preus o rebaixar la qualitat dels seus productes perquè no han de competir amb altres empreses. Al final, els perjudicats són els consumidors, perquè no tenen l’opció de triar.

Van sancionar Google amb una multa de 2.240 milions d’euros, tot i que ha recorregut la sentència.

A favor de la censura?

La Xina és un destí molt desitjat per les empreses, perquè representa un mercat de gairebé 1.000 milions d’usuaris. Però, per poder establir-s’hi, les companyies han d’acceptar la censura del govern xinès a internet.

Això significa que els motors de cerca no poden mostrar resultats que vagin en contra de les polítiques del govern: pàgines web, diaris digitals, xarxes socials, textos i idees que no tenen l’aprovació de les autoritats.

https://www.instagram.com/p/BfL66eYnHcf/?utm_source=ig_embed

Tot i limitar la llibertat d’expressió i pensament, moltes companyies han acabat acceptant les condicions del govern xinès perquè el negoci suposa molts beneficis.

El cercador de Google va funcionar a la Xina entre 2006 i 2010, quan l’empresa nord-americana va decidir retirar-se’n perquè no acceptava la censura. Malgrat això, ara Google es planteja desenvolupar un navegador que acati les restriccions per tornar a entrar en el mercat xinès.

Informa’t de tot a Junior Report | Castellano Català English

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -