La xarxa social té 800 milions d’usuaris al món, la gran majoria joves de menys de 20 anys
Text: Laia Ros / Infografia: Oriol Vidal
L’aplicació TikTok cada dia és més popular, especialment entre els joves. Però, què fa que aquesta xarxa social d’origen xinès sigui la setena més popular del món, amb 800 milions d’usuaris actius?
TikTok és una aplicació que permet crear i compartir vídeos curts: de 3 a 15 segons o de 30 a 60 segons. La va crear l’empresa xinesa ByteDance el 2016. Primer la va llançar a la Xina, amb el nom Douyin i, l’any següent, a la resta del món amb el nom TikTok.
A la fi del 2017, ByteDance va comprar l’aplicació Musical.ly. També permetia gravar vídeos curts i afegir-hi música. Era molt popular als Estats Units. En fusionar-se el 2018, els usuaris de Musical.ly van passar a ser de TikTok.
La popularitat de la xarxa social va créixer especialment a partir del 2018. A l’octubre d’aquest any es va convertir en l’aplicació més descarregada dels Estats Units. Durant l’abril del 2020 va arribar a acumular uns 2.000 milions de descàrregues a Google Play, el mercat d’aplicacions dels dispositius Android.
Vídeos amb efectes i fàcils d’editar, un ganxo per als joves
La gran majoria dels usuaris són joves, nois i noies de menys de 20 anys. De fet, segons el portal Statista, 6 de cada 10 adolescents americans fan servir TikTok, i és la tercera aplicació més popular en aquesta franja d’edat al país.
La particularitat de TikTok és que permet editar i compartir vídeos curts amb cançons, text i efectes originals o proporcionats per l’aplicació, de forma molt senzilla. Els resultats acostumen a ser vídeos divertits.
Són populars els vídeos amb coreografies de ball, contingut humorístic o vídeos en els quals els seus protagonistes emulen cantar les cançons dels seus artistes favorits. Però també és molt popular el contingut creat en el marc de “reptes”. Un usuari o una marca proposa un repte, que pot ser per exemple un pas de ball, i aquells usuaris que vulguin el repliquen usant la mateixa etiqueta o hashtag.
https://www.instagram.com/p/B_cW6wMIxjH/?utm_source=ig_web_copy_link
El seu format és tan popular que altres aplicacions han intentat copiar-la. Per exemple, Instagram va introduir la funcionalitat ‘Reels’ durant l’agost de 2020, amb funcionalitats semblants als efectes de vídeo de TikTok.
Censura i poca privacitat?
Amb l’augment de popularitat, també han augmentat les crítiques a l’aplicació. D’una banda, algunes investigacions periodístiques han assenyalat que l’aplicació censura aquells continguts crítics amb el règim comunista xinès.
També han assenyalat que es demanava als moderadors que, mitjançant l’algoritme, es limités la difusió de vídeos en els quals es mostrés pobresa o “lletjor”.
D’altra banda també s’ha criticat la sexualització dels menors en l’aplicació. És habitual trobar vídeos de nenes ballant de manera suggerent i de nois sense samarreta posant per a la càmera.
També s’ha posat en dubte la privacitat o la gestió que fan de les dades personals dels seus usuaris. De fet, l’exèrcit dels Estats Units va prohibir l’ús de l’aplicació en els telèfons de treball del govern del país.
El govern nord-americà ha acusat l’aplicació de compartir dades dels seus ciutadans amb el govern xinès, però la companyia ho ha desmentit en diverses ocasions. Trump, no obstant això, ha amenaçat prohibir-la als Estats Units si TikTok no ven la seva part estatunidenca a una empresa nord-americana.
Fonts: Statista, TikTok, The Interceipt, The Guardian, The Washington Post
Junior Report dissenya unitats didàctiques per llegir i treballar l’actualitat a l’aula. També ofereix recursos d’educació mediàtica per fomentar la lectura crítica dels mitjans de comunicació. Consulta la nostra pàgina web!