Societat / Política / Notícia del Dia

Sanae Takaichi és elegida primera ministra del Japó

La política ultraconservadora ha fet història en convertir-se en la primera dona al capdavant del govern nipó

Votació per triar a Sanae Takaichi com a primera ministra. (Wikimedia Commons)

La líder del Partit Liberal Democràtic del Japó (PLD), la ultraconservadora Sanae Takaichi, s’ha convertit en la primera dona de la història del país a liderar el govern nipó. Amb 64 ​​anys i una àmplia carrera política, Takaichi ha estat elegida pel Parlament per esdevenir primera ministra del país. 

El canvi de govern es produeix després que Shigeru Ishiba anunciés la seva dimissió com a primer ministre al setembre després d’uns mals resultats electorals. La seva coalició va perdre la majoria de vots a les dues cambres de la Dieta, el nom que rep el Parlament nipó.

El nomenament de Takaichi ha estat celebrat com un avenç simbòlic en matèria d’igualtat, encara que el Japó continua patint una bretxa de gènere alarmant. El país ocupa posicions molt baixes en els rànquings mundials de igualtat entre homes i dones. Per exemple, només un 16% dels escons del Parlament estan ocupats per dones.

El cas de Takaichi trenca un sostre de vidre històric al Japó, però no implica que les noves polítiques del govern siguin més igualitàries per a les dones. Takaichi es defineix com una líder conservadora i ferma, i ha reconegut que el seu gran referent polític és Margaret Thatcher, l’exprimera ministra britànica. 

La ideologia de Takaichi

Sanae Takaichi defensa un model de família tradicional, centrat en valors conservadors i allunyats del feminisme. Està en contra del matrimoni entre persones del mateix sexe i del fet que les dones puguin conservar el cognom propi quan es casen. A més, promou que les dones assumeixin els seus rols més clàssics com a “bones mares i esposes”.

En matèria d’immigració, Takaichi té un enfocament nacionalista. Vol controls més estrictes per entrar i quedar-se al Japó, i defensa que els llocs de treball del país siguin prioritaris per als japonesos. També ha mostrat la seva preocupació per l’impacte del turisme massiu.

D’altra banda, la primera ministra vol que el Japó tingui un exèrcit més fort i que es pugui defensar millor davant d’amenaces d’altres països. També recolza la cooperació amb aliats com els Estats Units, però insisteix que primer cal protegir els interessos del Japó.

Així mateix, Takaichi vol impulsar l’economia apostant per la despesa pública, donant suport a empreses en sectors clau com la tecnologia i defensa. Però el Japó té dos problemes: una població molt envellida i un deute públic molt elevat. Per això, la primera ministra haurà d’equilibrar la despesa perquè l’economia creixi sense empitjorar la situació.

Com t’afecta aquesta notícia?

Amb la seva elecció com a primera ministra, Takaichi se suma a la llista de dones amb alts càrrecs de responsabilitat política. La llista no és gaire llarga: només 32 dones al món ocupen el càrrec de cap d’Estat i/o de Govern, segons les últimes dades recollides per ONU Dones.

Algunes d’aquestes dones són Claudia Sheinbaum, presidenta de Mèxic; Judith Suminwa, primera ministra de la República Democràtica del Congo; Myriam Spiteri Debono, presidenta de Malta; Geòrgia Meloni, presidenta del Consell de Ministres d’Itàlia; Maia Sandu, presidenta de Moldàvia; o Xiomara Castro, presidenta d’Hondures.

A poc a poc veiem com les dones trenquen el sostre de vidre i accedeixen a llocs de més responsabilitat en la política. Tot i això, encara queda molta feina per fer. Per exemple, hi ha països on una dona mai no ha arribat a ser presidenta, com Espanya o els Estats Units.

El fet que una dona aconsegueixi ser presidenta o cap d’Estat no implica necessàriament que les lleis del país esdevinguin més favorables a les dones. Per exemple, Margaret Thatcher va ser primera ministra del Regne Unit però no va impulsar polítiques feministes. Tot i això, a nivell simbòlic és una fita important perquè aporta nous referents femenins.

L’ABC de la notícia

Nipó: una cosa que és relativa al Japó o a la cultura japonesa.

Sostre de vidre: una barrera invisible que fa que les dones tinguin dificultats per accedir a càrrecs de responsabilitat.

Polítiques feministes: lleis i mesures que busquen igualtat entre homes i dones.
Cap d’Estat/Govern: el cap d’Estat és la persona que representa oficialment el país i sol tenir un paper més simbòlic o institucional. El cap de Govern pren les decisions polítiques i administratives del país.

Activitat: Reflexiona sobre la importància de les dones al poder

Resum de la privadesa
Junior Report

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

Galetes estrictament necessàries

Les galetes estrictament necessàries han d'activar-se sempre perquè puguem desar les preferències per a la configuració de galetes.

Galetes de tercers

Aquest lloc web utilitza Google Analytics i Google Tag Manager per recopilar informació anònima com el nombre de visitants del lloc i les pàgines més visitades.

El mantenir aquesta galeta habilitada ens ajuda a millorar el lloc web.